X Festiwal Muzyki Filmowej Krzysztofa Komedy - Piotr Orzechowski & Marcin Masecki, EABS

21.04.2018 19:00

Miejsce wydarzenia: Studio Koncertowe Polskiego Radia im.Witolda Lutosławskiego - Warszawa, Jacka Kaczmarskiego 59

Organizator: Polskie Radio SA

Organizator - Fundacja Jazz Art
Partnerzy festiwalu - Filharmonia Narodowa, Włoski Instytut Kultury
 
Wykonawcy:
Piano Duo Project:
Piotr Orzechowski - fortepian
Marcin Masecki  - fortepian

oraz

EABS - Electro - Acoustic Beat Session 
w składzie:
Marek Pędziwiatr — klawisze, syntezatory, wokal
Marcin Rak — perkusja
Vojto Monteur — gitara elektryczna
Paweł Stachowiak — gitara basowa
Spisek Jednego — gramofony
Olaf Węgier — saksofon
Jakub Kurek — trąbka
Gość specjalny – Michał Urbaniak

 
Podczas koncertu, otwierającego X Festiwal Muzyki Filmowej Krzysztofa Komedy, Piotr Orzechowski i Marcin Masecki zaprezentują nowy projekt  "Komeda Rewrite".
W drugiej części koncertu EABS zaprezentuje muzykę z albumu "REPETITIONS (Letters To Krzysztof Komeda)".

 
Piotr Orzechowski / Pianohooligan - odkrycie jazzowe ostatnich lat, młoda gwiazda polskiego fortepianu, jeden z najbardziej utytułowanych i bezkompromisowych muzyków jazzowych młodego pokolenia. Jest laureatem wielu nagród, w tym najważniejszej - I nagrody na Montreux Jazz Solo Piano Competition 2011 którą zdobył jako pierwszy Polak w historii legendarnego festiwalu. Każda jego płyta staje się wydarzeniem. Jego twórczość, stanowiąca syntezę gatunków, wymyka się prostym klasyfikacjom i nie daje zaszufladkować.
Pianista, kompozytor, absolwent Berklee College of Music w Bostonie.
Lider kwartetu jazzowego High Definition, z którym wygrał kilka międzynarodowych konkursów – m.in. Jazz Hoeilaart w Belgii . Występował w składach wybitnych postaci światowego jazzu, takich jak Victor Mendoza (trasa po Tajwanie, 2014), czy Perico Sambeat (trasa po Ekwadorze, 2015).
Ma na swoim koncie kilka albumów.
Artysta porusza się z powodzeniem na gruncie muzyki klasycznej i improwizowanej, nierzadko zacierając ich granice. Tak było w przypadku okrzykniętego sensacją fonograficzną debiutu płytowego pt. "Experiment: Penderecki" (Decca/Universal, 2012), będącego próbą znalezienia rdzenia stylu Krzysztofa Pendereckiego poprzez przełożenie warstwy orkiestrowej jego utworów na fortepian. Podobnie i drugi album solowy pt." 15 Studies for the Oberek" (Decca/Universal, 2014), twórczo analizujący poszczególne elementy polskiego tańca – oberka, został rozpięty stylistycznie między gatunkami: muzyką ludową, współczesną i jazzem.
Jako lider formacji High Definition Quartet artysta poszerza koncepcję wykonawczą zespołu jazzowego, co znajduje potwierdzenie w kolejnych szeroko nagradzanych albumach: debiutanckiej płycie pt. "Hopasa" (EmArcy Records/Universal, 2013) z własnymi kompozycjami, czy drugim, będącym autorską aranżacją muzyki Witolda Lutosławskiego, krążku pt. "Bukoliki" (ForTune, 2015), który niedługo po premierze znalazł się na prestiżowej liście najlepszych polskich płyt wszechczasów magazynu Jazz Forum.
Oprócz działalności solowej jako pianista jazzowy, Piotr Orzechowski występuje jako solista w repertuarze klasycznym z wiodącymi polskimi orkiestrami, m.in. Sinfonią Varsovią, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Polską Orkiestrą Radiową, czy Orkiestrą Kameralną AUKSO. Wraz z Marcinem Maseckim z towarzyszeniem Capelli Cracoviensis wydał album pt. "Bach Rewrite" (Decca/Universal, 2013) z koncertami klawesynowymi J.S. Bacha wykonanymi na pianinie elektroakustycznym Rhodesa.
Współpracował z gigantami muzyki współczesnej, jak Philip Glass, Steve Reich, czy Krzysztof Penderecki. Występował z wybitnymi postaciami światowego jazzu, takimi jak Randy Brecker, Avishai Cohen, Victor Mendoza, czy Michał Urbaniak.
Najnowszy 2-płytowy album pt. "24 Preludes & Improvisations", wydany w 2017 r. nakładem Decca/Universal,  jest próbą analizy idiomu improwizacji. Za ten album artysta otrzymał nagrodę O!lśnienia portalu Onet.pl w kategorii muzyka poważna.
 
Marcin Masecki -  jeden z najbardziej  twórczych i oryginalnych  osobowości naszej sceny muzycznej i jeden z najbardziej kreatywnych muzyków młodego pokolenia. Pianista, kompozytor, dyrygent. Ukończył prestiżowe Berklee College of Music w Bostonie.
 Jest liderem lub członkiem ogromnej ilość  różnorodnych projektów. Wirtuozowska fuzja stylistycznie odmiennych gatunków, oraz przekraczanie granic między tzw. sztuką wysoką a rozrywkową, stały się jego znakami rozpoznawalnymi.
Jako pianista klasyczny wydał w 2017 Nokturny Chopina, które interpretuje na swoim legendarnym już pianinku - małym, średniej jakości, 6-oktawowym Kemblu. To jego piąta płyta z serii klasycznej. Do tej pory ukazały się: “Beethoven: Trzy Ostatnie Sonaty”, bachowskie “Kunst der Fuga” (nagrane na stary dyktafon), “Bach: Rewrite” (koncerty klawesynowe Bacha grane na pianinach elektro-akustycznych, wspólnie z Piotrem Orzechowskim i Capellą Cracoviensis), oraz “Scarlatti” (dekonstrukcja sonat Scarlattiego przeplatane improwizacją, grane równocześnie na pianinie i fortepianie).
 Wspólnym mianownikiem, jak zawsze, jest nietypowe spojrzenie na kanon muzyki klasycznej, często poprzez zapożyczanie narzędzi wykonawczych z innych gatunków.
Pisze również muzykę do  teatru (“Solaris”, “Pasażerka”) i filmu (“Zimna Wojna”, “Obce Niebo”, “Fuck For Forrest”) .
Jego ostatni projekt  to „Noc w wielkim mieście", w którym - wspólnie z Janem Młynarskim, wzięli na warsztat  przedwojenne piosenki kompozytorów polskich.
Jest członkiem zespołu Pictorial Candi, prowadzonego przez Candelarię Saenz Valiente, prywatnie jego żonę.
Od 10 lat jest ściśle związany z wytwórnią Lado ABC. Mieszka w Berlinie.
 
EABS - wrocławski septet został przez krytykę i branżę muzyczną okrzyknięty nowym odkryciem polskiej sceny jazzowej i najlepszym elektrycznym zespołem w Polsce. 
Kontynuuje tradycję polskiej szkoły jazzu, wymyka się wielu brzmieniowym schematom i prezentuje zupełnie nowe podejście, przeciwstawiając się utartym muzycznym standardom.
Ich debiutancki krążek pt. “Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda)” w całości poświęcony  twórczości legendy polskiego jazzu – Krzysztofowi Komedzie. Jego twórczość do dnia dzisiejszego inspiruje młodych twórców. "Repetitions” to analiza twórczości artysty z lat 1962-1967.
Muzycy nazywają swój sposób podejścia do twórczości Krzysztofa Komedy rekonstrukcją dekonstrukcji.
Album  jest  wyselekcjonowaną dawką utworów zaaranżowanych przez Krzysztofa Komedę od etiud baletowych, filmów fabularnych, krótkich metraży, dokumentów, animacji . Oryginalnie łączą przeszłość z przyszłością, od konwencji obowiązującej w latach 50. i 60., przez fusion z lat 70. i rap po elektronikę. 
Fascynujący  będzie  powrót po latach  na festiwal jednego z najsłynniejszych  polskich jazzmanów, Michała Urbaniaka, muzyka sextetu Komedy. Obecność legendarnego muzyka  ma znaczenie symboliczne. Tu bowiem słynny jazzman występował w pierwszej edycji festiwalu.
EABS, projekt muzyczny Marka Pędziwiatra (nominacja do Paszportów Polityki 2017), to jazz nowej generacji, czerpiący inspirację nie tylko z tradycji wielkich jazzowych nagrań ery Komedy oraz  nowoczesnych brzmień.  Jest atrakcyjny zarówno dla młodzieży, jak i tych, którzy pamiętają czasy Krzysztofa Komedy.
 

Kup bilet