Sport i Kultura: Wszyscy podziwiają ale kto finansuje
Do niedawna jedyną możliwością pozyskania wsparcia zewnętrznego było samodzielne poszukiwanie
sponsora. Zdobycie finansowania na realizacje wszelkiego typu przedsięwzięć, korzystając w tej formy, było bardzo kłopotliwe. Zazwyczaj wiązało sie ono z przygotowaniem indywidualnej oferty sponsorskiej dla każdej z firm (potencjalnych sponsorów), dostarczeniem jej do firmy za pomocą poczty tradycyjnej, poczty e-mail lub osobiście oraz jej przedstawienie. Niestety większość takich propozycji nie trafiała do odpowiednich osób (odpowiedzialnych w firmach za marketing czy PR) i zatrzymywała się na tym etapie. Kolejną przeszkodą mógł być również sam wybór firmy, która mimo odpowiedniego profilu nie była tą tematyką zainteresowana lub nie miała odpowiedniej wiedzy na temat korzyści.
Co jeśli osoba prywatna chciałaby wesprzeć początkującego twórcę? Od jakiegoś czasu z pomocą nadchodzi finansowanie społecznościowe – z ang. crowdfunding, w którym grupa nieznanych sobie osób może wesprzeć pasjonata w realizacji ustalonego przez niego celu. Potrzebujący określa kwotę jaka potrzebna jest do finalizacji założeń. Warunkiem przekazania tej kwoty, jest uzyskanie jej w określonym terminie. Jeżeli dana kwota nie zostanie przekroczona, powraca do wspierających. Przykład: sfinansowanie wyjazdu zespołu do USA na finał konkursu zorganizowanego przez NASA: SpaceisMore (http://polakpotrafi.pl/projekt/space-is-more).
Portale działające w Polsce: wspieram.to; polakpotrafi.pl; wspieramkulture.pl.
A co jeżeli wspierającym chciałaby być firma, w dodatku niekoniecznie chciałaby wspierać finansowo? Z pomocą przychodzi marketing sponsorski. W zamian za pomoc finansową/rzeczową/usługową firmy lokują logo/hasła reklamowe firmy na przykład na odzieży, pojeździe zawodnika czy w nazwie wydarzenia kulturalnego. Na zachodzie taka forma wsparcia działa na rynku lokalnym pełną parą. Firmy poprzez wspieranie lokalnej kultury lub sportu, mogą korzystać z nienatarczywej formy marketingu, jednoczesnych działań Public Relations oraz coraz istotniejszej koncepcji Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (z ang. Corporate social responsibility). Przykład: Zespół futbolu amerykańskiego wspierany przez Grupę Tarczyński (https://www.facebook.com/PanthersWroclaw/app_183630771680299)
Projekt raczkujący ale obiecujący: sponsorguru.com.
Czy Ty już wiesz jaką formę wsparcia mógłbyś wybrać dla siebie lub swojej firmy?