Będzie wielka przebudowa Ronda Bankowego
Rondo Bankowe zostanie przebudowane, miasto otrzymało 95% dofinansowania na tę inwestycję w ramach Polskiego Ładu.
Po przebudowie Rondo stanie się rondem turbinowym.
Przebudowane zostaną także chodniki i tereny zielone wokół ronda.
Co istotne, podczas remontu nie jest planowane całkowite zamknięcie ronda, na ten czas kierowcy mogą się spodziewać dużych utrudnień.
Remont ma się rozpocząć w ciągu kilku miesięcy.
Jak działa rondo turbinowe?
Rondo turbinowe to rodzaj ronda zaprojektowanego w taki sposób, że potoki ruchu pasa wewnętrznego i zewnętrznego się nie przecinają.
Decyzję o tym gdzie chcemy jechać musimy podjąć przed wjazdem na rondo.
Jak podaje Wikipedia:
Rondo turbinowe jest innowacyjnym rozwiązaniem układu pasów ruchu ronda o dwóch lub więcej pasach ruchu. Wymyślono je w 1998 roku w Holandii. Jego organizacja wymaga od kierującego, przed wjazdem (wejściem), dokonania wyboru kierunku jazdy oraz właściwego, dla tego wyboru, pasa ruchu. Jest to tu szczególnie ważne, gdyż przez wyniesione wysepki i separatory kanalizujące ruch nie ma później możliwości zmiany pasa ruchu z zewnętrznego na wewnętrzny lub odwrotnie.
Pojazdy poruszające się po rondzie turbinowym są w naturalny sposób kierowane bezkolizyjnie do odpowiedniego wylotu ronda, co przez całkowite wyeliminowanie przeplatania strumieni ruchu zmniejsza ryzyko kolizji. Ustąpienie pierwszeństwa następuje tylko przy wjeździe na rondo, po czym w żadnym punkcie na rondzie, także przy zjeździe z niego, nie występują już punkty kolizyjne z innymi pojazdami.
Istnieje kilka odmian klasycznych rond turbinowych, zależnych od liczby wjazdów i wyjazdów. Możliwa jest taka konfiguracja ronda, która uniemożliwia zawracanie w jednym z kierunków. Czasami wybranie prawego pasa ruchu wymusza skręt w prawo już na najbliższym wylocie, co wyraźnie powinno wskazywać oznaczenie poziome na wlotach. Konstrukcja ronda turbinowego i znaki poziome (strzałka kierunkowa na wprost) mogą również dopuszczać dalszą jazdę do kolejnego wylotu.
Napisz komentarz
Komentujesz jako: Gość Facebook Zaloguj