Zakupy przez internet. Na co zwrócić uwagę?
Świąteczny amok, brak czasu, moda poprzez to wszystko coraz większa liczba Polaków deklaruje kupno prezentów przez Internet. Konsultanci Punktu Informacji Europejskiej Europe Direct – Ostrów Wielkopolski podpowiadają Państwu jakie prawa przysługują nam robiąc zakupy przez internet, co powinniśmy wiedzieć przed dokonaniem zakupów oraz co możemy zrobić gdy prezent okaże się nieudany.
Co powinieneś wiedzieć przed dokonaniem zakupu
Gdy nabywamy produkty lub usługę w Unii Europejskiej, niezależnie od tego, czy zakupu dokonujesz w sklepie czy przez internet, mamy prawo do otrzymania od sprzedawcy przejrzystych, dokładnych i zrozumiałych najważniejszych informacji na temat produktu lub usługi zanim dokonasz zakupu.
Przed zawarciem umowy ze sprzedawcą lub usługodawcą online, powinniśmy otrzymać następujące informacje:
podstawowe cechy towaru lub usługi
nazwa i adres sprzedawcy
adres e-mail i/lub numer telefonu
całkowita cena obejmująca wszystkie dodatkowe koszty, takie jak koszty dostawy, lub jeżeli koszty te nie są znane z wyprzedzeniem, co najmniej informacje na temat sposobu, w jaki mają będą one obliczane
informacje na temat płatności i dostawy, w szczególności informacje na temat ograniczeń w zakresie dostawy w niektórych krajach
prawo odstąpienia od umowy
dostępne usługi posprzedażne
okres ważności umowy
mechanizmy rozwiązywania sporów
numer sprzedawcy w rejestrze handlowym
tytuł zawodowy sprzedawcy lub usługodawcy oraz szczegóły dotyczące VAT-u (w stosownych przypadkach)
informacje na temat stowarzyszenia zawodowego, do którego należy sprzedawca lub usługodawca (w stosownych przypadkach).
Te podstawowe informacje stanowią integralną część umowy, chyba że kupujący wraz ze sprzedawcą wspólnie uzgodnią zmiany warunków podanych na przykład na stronie internetowej sprzedawcy.Umowa musi być spisana prostym i zrozumiałym językiem i nie może zawierać nieuczciwych warunków.
Prawa konsumentów zgodnie z przepisami Unii Europejskiej
Należy pamiętać, że dochodzenie swoich praw w przypadku transakcji zakupu od sprzedawców spoza Unii Europejskiej może okazać się trudniejsze.
Zawsze dobrze jest sprawdzić, gdzie jest zarejestrowany sprzedawca. Adres internetowy kończący się na „.eu", „.ie", lub „.co.uk" itp. nie gwarantuje nam, że sprzedawca ma siedzibę w kraju
członkowskim i jest tam zarejestrowany.
Potwierdzenie zakupu
Po dokonaniu zakupu online musimy bezzwłocznie otrzymać potwierdzenie transakcji. W przypadku zakupów przez internet może to być wiadomość e-mail lub wiadomość przesłana na nasze osobiste konto na stronie internetowej sprzedawcy, pod warunkiem, że można potwierdzenie transakcji zapisać i nie może być ono zmienione przez sprzedawcę.
Koszty przesyłki
W przypadku zakupów online powinniśmy otrzymać jasne informacje na temat całkowitej ceny obejmującej koszty wysyłki i inne koszty powiązane. Na przykład poprzez naciśnięcie przycisku lub w inny podobny sposób będziemy musieli potwierdzić, że jesteś świadomi tych wszystkich kosztów oraz że złożenie zamówienia pociąga za sobą obowiązek zapłaty.Pamiętajmy, że w przypadku zamówień online, podobnie jak w przypadku zamówień składanych w sklepie, zamówiony towar powinien zostać dostarczany w ciągu 30 dni, chyba że w umowie sprzedaży przewidziano inne warunki.
Opłaty za różne metody płatności
Jeżeli przedsiębiorca chce pobrać opłatę za wybór określonego sposobu płatności (np. kartą kredytową), to opłata nie może przekraczać rzeczywistych kosztów przetwarzania płatności. W niektórych krajach takie opłaty mogą być całkowicie zakazane.
Dodatkowe „ukryte" koszty – zakaz zaznaczonych uprzednio pól wyboru Zawsze musimy mieć możliwość wyrażenia wyraźnej zgody na wszelkie dodatkowe „ukryte" koszty, takie jak np. wykupienie ubezpieczenia podróżnego podczas rezerwowania lotu. Praktyka stosowania uprzednio zaznaczonych pól wyboru podczas procedury zakupu jest niezgodna z prawem.
Zwrot zakupionego towaru
W przypadku zakupionych towarów przez internet mamy 14 dni na zwrot. Dwa tygodnie to czas na odstąpienie od umowy zawartej na odległość (np. przez Internet, telefon) lub poza lokalem przedsiębiorcy (np. od akwizytora, na pokazie). Jeżeli kupujący nie zostanie poinformowany o tym prawie, termin ten przedłuży się do 12 miesięcy.
W sytuacji odstąpienia przez konsumenta od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem, klient ponosi koszty odesłania towaru, pod warunkiem, że został o tym wcześniej poinformowany. Obecnie brak precyzyjnej regulacji wzbudza wśród klientów oraz sprzedawców wiele wątpliwości co do tego, kto i kiedy płaci za odesłanie produktu.
Po szersze informacje można zgłosić się do Punktu Informacji Europejskiej Europe Direct – Ostrów Wielkopolski przy Eurocentrum Innowacji i Przedsiębiorczości w Ostrowie Wielkopolskim
Jesteśmy do Państwa dyspozycji od poniedziałku do piątku, w godzinach od 7:00 do 15:00 przy ul. Budowlanych 5.
Zachęcamy do kontaktu telefonicznego: 62 735 55 48; 510 065 656 lub mailowego: europedirect-ostrowwielkopolski@ctiw.pl
Napisz komentarz
Komentujesz jako: Gość Facebook Zaloguj