Jak i czy warto zostać franczyzobiorcą? [Porady]
Czym jest franczyza?
Franczyza to typ współpracy pomiędzy franczyzobiorcą a marką o często bardzo ugruntowanej pozycji rynkowej. Jest on bardzo popularny na całym świecie, szczególnie w dobie biznesu, który wykracza poza ramy jednego regionu i stara się ujarzmiać rynki lokalne. Sama franczyza została wynaleziona jeszcze w średniowieczu (niewykluczone, że i wcześniej mogła być wykorzystywana przez bardziej rozwinięte, kupieckie nacje). W Polsce franczyza działa bardzo prężnie – naprawdę wiele biznesów otwiera się na takich zasadach. Przyjrzyjmy się więc temu, jakie wymagania stawia franczyza wobec obydwóch stron umowy franczyzowej, a także jakimi cechami powinien się cechować potencjalny kandydat bądź kandydatka na franczyzobiorcę.
Franczyza skonstruowana została w taki sposób, by duży gracz rynkowy – np. marka o ugruntowanej pozycji na rynku międzynarodowym, była w stanie trafiać ze swoimi produktami lub usługami do klientów lokalnych. Największe franczyzy to te związane m.in. z restauracjami (np. fast-food), sklepami spożywczymi (zarówno convenience, jak i wielkopowierzchniowymi), usługami fryzjerskimi, kinami, ale nie brakuje pośród biznesów tego typu także stacji benzynowych, czy firm związanych z zupełnie innymi sektorami rynku.
Takie marki posiadają zasoby, którymi dzielą się z franczyzobiorcą. Udzielają mu dostępu do logistyki, często zapewniają lokal, pozwalają umieścić swoje logo na tym lokalu, a także zajmują się użyczaniem know-how i realizacją marketingu. Dzięki temu franczyzobiorca nie musi walczyć z największymi czynnikami ryzyka przy otwieraniu nowej placówki, no i nie ponosi aż tak dużych kosztów otwarcia biznesu na samym początku. Franczyza często posiada bardzo silną markę i sama ściąga klientów, nie trzeba przez wiele lat budować swojej renomy.
Z drugiej strony franczyzobiorca daje franczyzie możliwość ekspandowania na nowe rynki. To często osoba, która jest w stanie szybko pozyskać pracowników w danym regionie, prowadzi biznes „tu i teraz”, skutecznie zarządza aktualnymi potrzebami lokalu i może bardzo skutecznie reagować na wszelkie tendencje rynkowe, czy sytuacje związane z codziennym prowadzeniem danego punktu. Więcej na temat franczyzy możesz dowiedzieć się ze strony https://urodzeniprzedsiebiorcy.pl/franczyza-jako-pomysl-na-biznes/.
Jaki musi być franczyzobiorca i czy warto nim zostać?
Sam franczyzobiorca powinien być osobą, która ma podstawową wiedzę z zakresu zarządzania jakimś przedsięwzięciem. Jeśli myśli o objęciu pieczy nad restauracją, powinien zdawać sobie sprawę z tego, jak taka restauracja działa, jak powinien przydzielać zadania, a także w jaki sposób dokonać inwentaryzacji i rozliczania działalności. Spoczywają więc na nim podobne obowiązki co na standardowym przedsiębiorcy, z wykluczeniem konieczności realizacji marketingu i dbania o relacje handlowe w obszarze łańcucha dostaw.
Osoby przedsiębiorcze, odważne, ale także dobrze zarządzające zasobami ludzkimi, mogą bardzo dużo zyskać na zostaniu przedsiębiorcą. Niskim wkładem własnym (choć ten uzależniony jest od sektora rynkowego), mogą oni zdobywać wiedzę i doświadczenie na temat realnego zarządzania. Dodatkowo franczyza zapewnia dosyć stabilne warunki współpracy i przychody (na tle innych rozwiązań). To więc dobry wstęp, ale także rozwój dla własnej kariery.
Napisz komentarz
Komentujesz jako: Gość Facebook Zaloguj