| Źródło: Artykuł partnera
Możliwości uszlachetniania opakowań
Uszlachetnienie druku to jedna z najskuteczniejszych metod, dzięki którym można uatrakcyjnić wygląd opakowań produktów, a przy tym przedłużyć ich trwałość, na przykład nakładając na ich powierzchnię dodatkową warstwę ochronną (często w postaci specjalnej folii).
Wachlarz działań z zakresu współczesnej poligrafii, jakie mogą podejmować producenci wszelkich dóbr, jest naprawdę szeroki. Warto przyjrzeć się im bliżej i zastanowić się, od czego zależy wybór każdego z nich.
Wybór techniki uszlachetniania – od czego zależy?
Uszlachetnianie druku może przybierać różne formy. To, która zostanie wybrana przez producenta, zależy od wielu czynników, z których najważniejszymi okazują się być:
- rodzaj i grubość zadrukowywanego materiału,
- faktura materiału,
- obecność „zaburzeń” prostej formy powierzchni – na przykład poprzez wgłębienia, zagięcia, uwypuklenia,
- matowość lub połysk powierzchni zadrukowywanej,
- przeznaczenie i rodzaj tworzonego opakowania,
- planowany efekt, który chcemy uzyskać,
- możliwości finansowe producenta.
Kiedy już przeanalizujemy wszystkie powyższe kwestie, będziemy mogli wybrać jedną z technik, która ostatecznie przyczyni się do uatrakcyjnienia opakowania produktu.
Najpopularniejsze techniki uszlachetniania druku
Nie da się ukryć, że producenci opakowań mają przed sobą cały wachlarz różnorodnych możliwości uszlachetniania zadrukowywanych powierzchni. Przynoszą one różne efekty, jednak cele są zawsze zbliżone – mają zwiększyć wartość estetyczną opakowań, a także przyczynić się do polepszenia kondycji ich warstwy zewnętrznej – często poprzez wytworzenie dodatkowej warstwy ochronnej.
Do najpopularniejszych technik uszlachetniania opakowań zaliczyć możemy:
- foliowanie – zwane również laminowaniem, polega na powlekaniu powierzchni opakowań (ale nie tylko!) specjalnymi foliami. Foliowanie może odbywać się na zimno lub gorąco w zależności od wybranej techniki poligraficznej,
- lakierowanie UV – ciekawą i popularną formą zadruku uszlachetniającego jest także lakierowanie powierzchni opakowań. W zależności od tego, jakiego lakieru użyjemy, uzyskamy określone efekty uszlachetniania. Obecnie do najbardziej rozpowszechnionych lakierów zaliczyć możemy lakiery: matowe, błyszczące, brokatowe, strukturalne, perłowe, fluorescencyjne, a nawet zdrapkowe, zapachowe czy też takie, które reagują na zmiany temperatury,
- tłoczenie – to jedna z nieco bardziej „mechanicznych” technik, polegająca na wytłaczaniu konkretnych wzorów na powierzchni opakowań. Tłoczenie jest świetnym wyborem w przypadku opakowań minimalistycznych oraz tych przeznaczonych dla produktów eco-friendly. Za pomocą specjalnej tłoczarki możemy umieścić na pudełku na przykład logo firmy czy nazwę produktu,
- kalandrowanie – jest nieco podobne do tłoczenia, jednak dotyczy całej powierzchni opakowania. Kalandrowanie będzie idealnym wyborem w przypadku chęci pokrycia trójwymiarowymi kształtami całego pudełka. Możemy wówczas uzyskać na przykład efekt wężowej skórki, co z pewnością doda opakowaniu oryginalności,
- sztancowanie – to nic innego jak odpowiednie wycinanie zaprojektowanych wzorów – tak, by dostosować opakowania i innego rodzaju wyroby do grafiki. Aby lepiej zrozumieć proces sztancowania i jego efekty, warto wyobrazić sobie popularne dziecięce książeczki, w których wycięto specjalne kształty tak, by książeczka była ciekawsza i dawała możliwości zabawy,
- hot-stamping (czyli termodruk) oraz cold-stamping – są to techniki wykorzystujące różnego rodzaju folie do złocenia i utrwalające je na powierzchni opakowań na gorąco lub zimno. Efekty hot- oraz cold-stampingu zaobserwować możemy między innymi na opakowaniach kremów – na przykład w postaci złotych lub srebrnych napisów,
- wykorzystanie farb specjalnych – ciekawą formą uszlachetniania opakowań jest również użycie specjalnych farb, dzięki którym można uzyskać nietypowe efekty. Do najczęściej stosowanych farb specjalnych zaliczyć możemy farby wypukłe, fluorescencyjne, perłowe, metaliczne, zdrapkowe, a także zapachowe i przeznaczone do konkretnych typów realizacji – a więc magnetyczne (stosowane na kartach bankowych), fotochromowe (zmieniające kolor przy działaniu UV), a nawet termochromowe (zmieniające kolor pod wpływem temperatury – często zaobserwować je można na puszkach napojów, informują one o odpowiednim jego schłodzeniu).
Źródło: https://ps.mmrgroup.pl
Jak widać możliwości uszlachetniania opakowań są dziś naprawdę imponujące. Wszystko to dzięki postępującym innowacjom w branży poligraficznej oraz dostępowi do nowoczesnych maszyn i materiałów wykorzystywanych w procesach zadrukowywania. Producenci mogą dziś wybierać spośród wielu znanych technik uszlachetniających. To, którą z nich wybiorą, zależne będzie od czynników takich jak projekt, rodzaj zadrukowywanego materiału czy też możliwości finansowe. Niezależnie jednak od owego wyboru – uszlachetnianie opakowań może przynieść zaskakujące efekty, zwłaszcza w kontekście zainteresowania klientów danym produktem.
Napisz komentarz
Komentujesz jako: Gość Facebook Zaloguj