Nawet jeśli pracujemy w wymarzonym zawodzie, a każdy nowy dzień stanowi dla nas ekscytujące wyzwanie, wszystkim zdarzają się czasami dni, gdy ich zwyczajowa motywacja drastycznie spada. W takich chwilach kilka godzin w firmie to ostatnia rzecz, na którą mamy ochotę. Aby trwale nie zniechęcić się do wykonywanego zawodu warto zastosować się do kilku zasad, które sprawią, że odzyskamy dawny entuzjazm i w pełni zmotywowani wrócimy do pracy.
Zmotywuj się sam!
Stres, zbyt duża ilość obowiązków, zadania, które sprawiają, że popadamy w rutynę, niespodziewane przeszkody, przenoszenie prywatnych problemów na grunt zawodowy, a czasami po prostu fatalna pogoda za oknem – na naszą motywację wpływa wiele, nie zawsze od nas zależnych, czynników. Często w trudnych sytuacjach, gdy nie jesteśmy w stanie zmobilizować się do wykonywania zadań, zaczynamy pogrążać się w negatywnych myślach zamiast spróbować jakoś z nich wybrnąć. W takich momentach warto pamiętać o tym, że czasami niewiele potrzeba do tego, by poradzić sobie z chwilowym kryzysem i z powrotem wrócić do dawnego rytmu pracy.
Dobry plan
Dnia w pracy nie powinno się zaczynać bez ułożonego planu działania. Jeśli nie wiemy dokładnie co i w jakiej kolejności mamy zrobić, łatwo jest popełnić jakiś błąd lub zupełnie zapomnieć o pilnym zadaniu. Spisane, umieszczone w widocznym miejscu i ułożone według hierarchii obowiązki pozwolą okiełznać poranny bałagan i uniknąć dezorientacji. Dzięki odpowiedniemu planowi wiemy co powinno być naszym priorytetem, a jakie prace mogą ewentualnie poczekać. W ten sposób łatwiej można się zmotywować.
Metoda małych kroków
Kluczową rolę w pracy odgrywa również właściwe stawianie celów. Gdy mamy do wykonania duży projekt, a jego końcowe efekty przez długi czas pozostają niewidoczne nietrudno jest stracić zapał i motywację do dalszego działania. W takich chwilach warto podzielić jedno ogromne zadanie na kilka mniejszych, których ukończenie zajmie o wiele mniej czasu. W ten sposób z łatwością można zaobserwować ile już się osiągnęło, a jaki zakres obowiązków wciąż pozostaje do wykonania. Metoda małych kroków sprawia, że jesteśmy bardziej skoncentrowali na wykonywanym zadaniu, a nasza motywacja nie słabnie.
Doceniaj sukcesy
Dzielenie pracy na mniejsze, łatwiejsze do okiełznania odcinki sprawia, że szybciej jesteśmy w stanie się z nią uporać. Zakończenie każdego mniejszego zadania nie przybliża nas jednak jedynie do osiągnięcia głównego celu, ale również sprawia, że możemy odczuwać satysfakcję z każdej wykonanej czynności. Zamiast skupiać się na obowiązkach, które pozostały, powinniśmy więc cieszyć się z dotychczasowych osiągnięć i doceniać własną, zrealizowaną pracę. Dostrzeganie własnych sukcesów potrafi być niezwykle budujące i bardzo pozytywnie wpływa na motywację. Przełożeni nie zawsze chwalą swoich pracowników. Czasami wcale nie wynika to z faktu, iż ci źle wykonali oni swoją pracę. Nie wszyscy pracodawcy i liderzy zespołów zdają sobie sprawę z tego, jak wielkie znaczenie odgrywa właściwe motywowanie kadry. W takich sytuacjach warto pomyśleć o tym, by samemu dostrzegać ogrom wykonanej pracy i nagradzać się za własne sukcesy. Osoby, które są w stanie docenić własne osiągnięcia łatwiej koncentrują się na wykonywane pracy i są w stanie szybciej się do niej zmotywować.
Możliwości, nie przeszkody
Duża ilość obowiązków lub nagłe, niespodziewane problemy związane z realizowanym zadaniem potrafią przytłoczyć nawet najlepiej zorganizowane osoby. Ważne, aby w takich chwilach nie dopuścić do głosu negatywnych myśli i wśród licznych przeszkód dostrzec jakąś drogę wyjścia z sytuacji. Często, gdy przemyślimy pewne kwestie na spokojnie możemy odnaleźć możliwości, z których dotychczas nie zdawaliśmy sobie sprawy. Problemy zawsze sprawiają, że tracimy motywację, jednak nie powinno się dopuszczać do sytuacji, w której chwilowe utrudnienia skazują naszą pracę na porażkę.
Przerwa na wagę złota
Nawet jeśli mamy do wykonania dużo zadań, a czas płynie nieubłaganie szybko nie możemy zapominać o robieniu sobie chociażby krótkich przerw. Odpoczynek jest niezwykle istotny i nawet chwilowe oderwanie się od obowiązków i skoncentrowanie myśli na czymś innym sprawia, że potrafimy zregenerować siły i ruszyć do pracy ze świeżym umysłem i większą ilością energii. Dzięki regularnym przerwom nie tracimy motywacji, a wykonywana czynność nie zdaje się nam nużąca.
Nie wszystko samemu
Nikt nie lubi pokazywać innym, iż nie radzi sobie ze zleconym mu zadaniem, gdyż może to świadczyć o braku samodzielności. Wiele osób woli metodą prób i błędów dojść do jakiegoś rozwiązania, narażając się na niepotrzebny stres i tracąc przy tym wiarę w siebie i niezbędną w pracy motywację. Tymczasem działanie na własną rękę jest często najgorszym możliwym rozwiązaniem. Pracując w zespole powinniśmy bez obaw prosić innych o pomoc. Wspólne działanie prowadzi do szybszego rozwiązania problemów i dodatkowo poprawia komunikację między członkami zespołu.
Motywacja odgrywa niezwykle ważną rolę w życiu każdego pracownika. Bez odpowiedniego nastawienia traci się zapał do wykonywanej wykonywanych zadań, a pójście do pracy staje się niewygodnym obowiązkiem i przestaje sprawiać jakąkolwiek radość. Dzięki odpowiedniej organizacji i prawidłowemu podejściu można jednak nauczyć się tego, w jaki sposób samodzielnie wpływać na swoją motywację i poprawiać swój komfort pracy.
HRownia
Napisz komentarz
Komentujesz jako: Gość Facebook Zaloguj