IV Liceum czyli pasja działania
Uczniowie IV LO brali udział i wygrywali w licznych konkursach przedmiotowych, a także tych związanych z ich niecodziennymi pasjami (np. strzelectwo, sport, poezja, fotografia, malarstwo, taniec, aerobik czy śpiew). W szkole zresztą zawsze prowadzone były dodatkowe zajęcia, które pozwały na rozwijanie zainteresowań młodzieży. W tym miejscu trzeba wspomnieć Chór Żeński, Dyskusyjny Klub Europejski, redakcje gazetki „Fryderyk” i radia „Zgrzyt” oraz Szkolną Ligę Strzelecką. W trosce o wszechstronny rozwój uczniów od dawna organizowane były dla nich wycieczki, rajdy, obozy, a także niezwykle kształcące podróże do Anglii, Niemiec i Hiszpanii. Już wkrótce młodych pasjonatów języków obcych czeka kolejny wyjazd ˗ do Londynu, Oxfordu i Windsoru.
Uczniowie IV LO to nie tylko uzdolnieni muzycy czy plastycy, ale też ludzie pragnący poznawać różne języki obce (angielski, niemiecki, hiszpański, francuski), autorzy interesujących etiud filmowych oraz młodzi przedsiębiorcy czy politycy. Coraz częściej są też rozpoznawani nie tylko w naszym mieście, ale i w kraju oraz poza jego granicami.
Językowa kuźnia talentów
Tylko w IV LO można uczyć się aż tylu języków obcych. Od ponad dziesięciu lat w ofercie edukacyjnej znajduje się język hiszpański, a od dwóch lat język francuski. Dodatkowo można też uczyć się włoskiego, portugalskiego i rosyjskiego. Nie dziwi zatem fakt, że klasy językowe w tym liceum cieszą się wśród gimnazjalistów tak ogromnym zainteresowaniem. „Zawsze lubiłam uczyć się języków obcych, a tylko w IV LO była taka możliwość. Wybrałam angielski i hiszpański i jestem bardzo zadowolona” ˗ podkreśla jedna z uczennic.
W dzisiejszych czasach znajomość tylko jednego języka obcego już nie wystarcza, trzeba umieć posługiwać się biegle przynajmniej dwoma. IV LO daje takie możliwości.W klasach o profilu językowym uczący się wybierają aż dwa języki, które poznają na poziomie rozszerzonym. Największym powodzeniem cieszą się angielski i hiszpański. W pierwszej klasie licealiści uczą się języka w wymiarze czterech godzin, a od klasy drugiej liczba ta wzrasta aż do sześciu. W szkole dodatkowo prowadzone są zajęcia z francuskiego i hiszpańskiego także dla uczniów spoza klas językowych.
Efekty pracy młodych ludzi można zobaczyć podczas matury ˗ co roku wielu abiturientów decyduje się na egzamin nawet z dwóch języków. W roku 2014 ponad dwadzieścia osób wybrało język hiszpański na maturze. Wszyscy zaprezentowali bardzo wysoki poziom, a kilku zdających osiągnęło nawet pułap 100%. Wyniki maturalne z języka hiszpańskiego należą do jednych z najwyższych w Polsce. W regionie do egzaminu z tego języka przystępuje ponad 100 osób, z czego ponad 20 jest z IV LO. Co roku przedstawiciel tej szkoły dostaje się do drugiego etapu Olimpiady z Języka Hiszpańskiego. Licealiści biorą też udział w innych konkursach językowych, min. „Pokaż nam język”, plasując się zawsze w pierwszej dziesiątce.
Wielu absolwentów tej szkoły wybiera na studia językowe. Są to filologie angielska, niemiecka, hiszpańska, włoska, czy skandynawska. Absolwenci IV LO osiągają bardzo wysokie oceny na studiach, bez problemu znajdują też pracę. W roku ubiegłym Karolina Banaszak, obecnie studentka V roku filologii hiszpańskiej i I roku filologii włoskiej, podczas wakacji pracowała jako wykładowca na Uniwersytecie w Walencji w Hiszpanii. Uczyła tam języka katalońskiego cudzoziemców. Absolwenci IV LO pracują także w szkołach językowych i firmach zagranicznych.
IV LO znalazło swój pomysł na edukację w zakresie języków obcych. W grudniu odbył się Dzień Kuchni Międzynarodowej. Uczniowie przygotowywali dania typowe dla Francji, Hiszpanii, Niemiec i Anglii. Można zbyło skosztować angielskiego christmas pudding, niemieckiego Platzchen Lebkuchen, czy hiszpańskiego świątecznego kołacza roscón. Łącznie uczniowie przygotowali ponad 50 dań. Stworzyli także prezentacje multimedialne, które związane były z kuchnią różnych krajów i kultur.
W imprezie wzięli także udział studenci UAM, którzy w ramach programu Erasmus+ odbywali praktyki w szkole przy ulicy Wojska Polskiego 17. IV LO odwiedzili: Gina Manrigue Parian z Peru, Aysel Rafili z Azerbejdżanu, Yulia Sehen i Aliaksandra Karuchyna z Białorusi oraz Meiirim Sadykbek z Kazachstanu. Opowiedzieli oni uczniom o tradycjach świątecznych i kulinarnych wymienionych krajów. „U nas święta obchodzone są w bardzo rodzinnym klimacie, wszyscy spotykamy się w domu, w miastach organizowane są koncerty. Jest też święty Mikołaj, który przynosi grzecznym dzieciom prezenty” - stwierdza Gina z Peru. We Francji z kolei, jak dopowiada Daria z II d: „nie ma wieczerzy, ale przychodzi święty Mikołaj. Coraz więcej Francuzów wykorzystuje ten czas na odpoczynek. Dużo osób wyjeżdża. Dzieci w tym czasie mają dwutygodniowe wakacje”. „W Hiszpanii w czasie świąt je się indyka, a tradycyjnym plackiem jest tzw. roscón” - dodaje w charakterze ciekawostki uczennica klasy II c, Paulina.
W tym roku szkolnym zaplanowane zostały także Dni Debat w językach obcych. Licealiści będą rozmawiać o szkole, pracy, ale też na bardziej poważne tematy jak kara śmierci. To pierwsza taka inicjatywa w Ostrowie. Do tej pory z debatowania zasłynęli poznańscy studenci, a teraz kolej na ostrowskich licealistów. Z okazji zbliżających się Walentynek młodzież z IV LO zaprezentuje swoje zdolności językowe w piosenkach. A chętnych do śpiewania nie brakuje…
Wolny artystyczny duch ujęty w szkolne karby?
W szkole od lat działają klasy artystyczne. Muzycy mają okazję śpiewać w chórze czy zespołach młodzieżowych. Co roku organizowane są liczne koncerty uczniów z klas muzycznych, z których dużą popularnością cieszą się te organizowane na Małej Scenie OCK. Ponadto tradycyjnie odbywają się koncerty kolęd, śpiewanych w języku polskim i językach obcych. Utalentowani młodzi wokaliści są nagradzani w prestiżowych przeglądach i konkursach (np. Młodzieżowy Przegląd Twórczości Czesława Niemena, Turniej Poezji Śpiewanej OKR). Można ich posłuchać także podczas imprez miejskich czy powiatowych (np. Gwiazdka na Rynku). Od roku artyści z IV LO uczestniczą także w zajęciach organizowanych przez Wy-dział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu. Spotykają się tam i muzycy, i plastycy.
Uczniowie klas plastycznych są laureatami licznych konkursów. Główną ideą tej klasy jest bowiem rozwinięcie różnych pasji plastycznych i przygotowanie na studia artystyczne. To również klasa dla uczniów, którzy kochają sztukę i jej historię. Dla nich organizowane są spotkania na UAM w Poznaniu Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym w Kaliszu oraz na Akademiach Sztuk Pięknych, gdzie mogą brać udział również w zajęciach i warsztatach. Uczniowie z grup plastycznych także prezentują swoje talenty podczas wystaw indywidualnych i zbiorowych, biorą udział w plenerach i konkursach, organizują też happeningi. Biorą udział w wycieczkach (galerie, muzea, ośrodki kultury) oraz współpracują z najstarszą w Polsce czynną kaflarnią w Zdunach – poznają tajniki tradycyjnej ceramiki i projektują nowe wzory. Dbają też o dekoracje szkolne. Rozwijanie talentu plastycznego a także pasji plastycznych odbywa się dodatkowo w ramach warsztatów „Pasjonat Sztuki”, kierowanych do wszystkich uczniów IV LO (rysunek, malarstwo, grafika, rzeźba czy ceramika).
Od trzech lat w IV LO działają również klasy o profilu telewizyjno - filmowym. Uczniowie z tych oddziałów poznają pod okiem profesjonalistów zasady tworzenia rozmaitych komunikatów kinematograficznych, odkrywają tajniki zawodów związanych z filmem i telewizją (reżyser, operator, scenarzysta, aktor, dziennikarz telewizyjny). W tej klasie odbywają się dodatkowo zajęcia fotograficzne. W IV LO działa także od niedawna szkolna telewizja. Uczniowie klas filmowo-telewizyjnych w ramach warsztatów oraz projektów (np. Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej. Film na Horyzoncie) tworzą własne etiudy filmowe i programy, które obejrzeć można na stronie internetowej liceum lub szkolnym Facebooku. Niektóre są również emitowane w Telewizji ProArt.
Co roku grupy młodych filmowców odwiedzają miejsca związane z ich kręgiem zainteresowań (PWSFTviT w Łodzi, Muzeum Kinematografii, Warszawska Szkoła Filmowa).
Od języka polskiego do kultury szeroko pojętej
Mimo iż klasy humanistyczne funkcjonują w niemal każdej szkole ponadgimnazjanej, tylko tutaj mają one tak specyficzny charakter. Jednym z przedmiotów nauczania w klasie humanistycznej jest filozofia oraz filozofia filmu. Uczniowie klasy humanistyczno-lingwistycznej z edukacją filozoficzną uczą się języka polskiego w wymiarze czterech godzin w klasie pierwszej, a w kolejnych klasach już w wymiarze ośmiu godzin. Edukacja filozoficzna prowadzona jest często z użyciem strategii charakterystycznych dla filmozofii, czyli filozofii filmu. Uczniowie nie tylko dyskutują na tematy filozoficzne, ale też wyrażają się we własnych etiudach. W ramach nauki w tej klasie organizowane były także projekty: „Filmozofia, czyli otwórz oczy”, „Awatary Raskolnikowa”, „Kaskaderzy i przeklęci”, a także „Filozofia w komórce”.
Uczniowie klas humanistycznych są laureatami licznych konkursów i przeglądów na szczeblu ogólnopolskim i wojewódzkim. Główną ideą tej klasy jest bowiem połączenie różnych uczniowskich pasji. Humaniści piszą opowiadania, wiersze, śpiewają poezję, grają w teatrze, tworzą własne filmy, itp. To również klasa dla prawdziwych intelektualistów, którzy kochają język polski i historię (choć mogą też uczyć się geografii i biologii). Dla nich organizowane są wykłady uniwersyteckie, spotkania z akademikami i debaty. Klasa objęta została patronatem akademickim WPA UAM (szczególnie w ramach przedmiotów humanistycznych). Uczniowie tej klasy jeszcze w liceum stają się posiadaczami indeksów UAM. Nauczyciele i uczniowie współpracują z wieloma uczelniami wyższymi, np. z UAM w Poznaniu i Kaliszu (Wydział Pedagogiczno-Artystyczny, Wydział Filologii Polskiej, Wydział Filozofii, Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa) czy z UKSW w Warszawie. W tej klasie kładzie się także szczególny nacisk na naukę języków obcych – angielskiego i niemieckiego oraz na szeroko rozumiany rozwój kulturalny (udział w spektaklach teatralnych i operowych).
Od biznesu do sukcesu
Klasa biznesowa to oferta nie tyle dla artystów i wolnych duchów, ile dla osób mocno stąpających po ziemi. Także takich uczniów, którzy w przyszłości pragną prowadzić własną działalność gospodarczą lub studiować na kierunkach ekonomicznych takich, jak: zarządzanie, marketing, biznes, rachunkowość, bankowość, podatki, ubezpieczenia, administracja, prawo oraz nauki polityczne. Młodzież z tego oddziału uczestniczy w licznych projektach związanych z przedsiębiorczością (Szkoła Sukcesu, Jestem Przedsiębiorczy, Młodzieżowe Mini Przedsiębiorstwo). W ramach zajęć z przedmiotów podstawy przedsiębiorczości oraz zarządzanie uczniowie zdobywają wiedzę na temat funkcjonowania gospodarki rynkowej, zasad prowadzenie działalności gospodarczej, zarządzania i kierowania przedsiębiorstwem, zarządzania sobą, organizacji działań marketingowych, prawa cywilnego i handlowego.
Największym sukcesem klasy biznesowej był w ubiegłym roku awans Młodzieżowego Mini Przedsiębiorstwa do finału ogólnopolskiego konkursu „Produkcik 2014”. Przedsiębiorstwo IV LO znalazło się w gronie 30 najlepszych, wyłonionych spośród 350 zgłoszonych do konkursu szkolnych przedsiębiorstw. W ramach nauki w tej klasie odbywają się wycieczki do zakładów pracy, np. Fabryki Volkswagena Poznań czy Nivea Polska. Uczestniczą też w ogólnopolskich konkursach w charakterze przedsiębiorczym i ekonomicznym. Uczniowie odbywają praktyczne zajęcia w placówkach handlowych na terenie Ostrowa. „W naszej szkole każdy uczeń może się wcielić w rolę założyciela firmy, tę możliwość daje mu właśnie Mini Przedsiębiorstwo. Chciałbym również dodać, że uczniowie klasy biznesowej wiążą swoją przyszłość w dużym stopniu z uczelniami o profilu ekonomicznym, co wynika z rozmów na zajęciach z doradztwa zawodowego” – mówi nauczyciel Karol Płokarz.
Potęga wychowanków IV LO tkwi także w ich sercach i charakterach. Nie bez znaczenia była w tym wypadku rola Samorządu Uczniowskiego pod kierunkiem Ewy Nowak. Od początku istnienia szkoły jej uczniowie byli zaangażowania w działalność na rzecz środowiska. Odwiedzali oni z występami mieszkańców: „Domu Złotej Jesieni”, „Dziennego Domu Pobytu w Ostrowie”, „Domu Pomocy Społecznej dla Dzieci w Zdunach”, organizowali spotkania poetyckie i uroczystości dla „Koła Związku Sybiraków w Ostrowie”. Uzdolnieni plastycznie uczniowie liceum pod kierunkiem nauczyciela zdobili rysunkami ściany Oddziału Chirurgicznego dla dzieci w ostrowskim szpitalu. Inne grupy były i są odpowiedzialne za urozmaicenie chorym maluchom przykrego czasu hospitalizacji piosenką lub bajkowym spektaklem. Bardzo często na terenie szkoły lub miasta przy pomocy zaangażowanych licealistów przeprowadzane są zbiórki pieniędzy, np. na sprzęt medyczny czy na potrzeby PCK i CARITAS. Wielu młodych ludzi z IV Liceum podejmuje się wolontariatu na rzecz chorych i wykluczonych. Nigdy nie zabrakło naszych przedstawicieli w przedsięwzięciach typu: „Gwiazd-ka na Rynku”, „Wielkanoc na Rynku”, „Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy”, „Festyn rodzinny” i inne; służyli oni swoją pomocą i czasem mieszkańcom Ostrowa.
Szkoła często gościła w swoich murach osobistości z zewnątrz ‒ byli to uczestnicy konkursów powiatowych, wykładów, telekonferencji, warsztatów językowych, matematycznych, fotograficznych, zawodów strzeleckich i międzyszkolnych projektów.
17 października 2011 roku w IV Liceum Ogólnokształcącym w Ostrowie Wielkopolskim odbył się II Zlot Wielkopolskich Szkół im. Fryderyka Chopina. Od roku 2011 są organizowane w IV LO również dwa ważne konkursy powiatowe: Konkurs Fotograficzny (objęty patronatem Starosty Ostrowskiego) i Konkurs Poetycki im. Fryderyka Chopina (objęty patronatem koła Towarzystwa Przyjaciół Fryderyka Chopina w Ostrowie Wielkopolskim).
W okresie od 1 grudnia 2013 do 31 sierpnia 2014 w ramach współpracy z organem prowadzącym realizowany był w szkole projekt „Staże zawodowe w zakresie metodyki nauczania języków obcych dla nauczycieli Liceów Ogólnokształcących Powiatu Ostrowskiego”. W tym projekcie IV LO pełniło rolę koordynatora działań wszystkich uczestników – nauczy-cieli języków obcych (angielskiego, niemieckiego, francuskiego ) z I, II, III i IV LO.
W latach 2010-2014 uczniowie naszej szkoły uczestniczyli też w licznych projektach, np.: „Szkoła sukcesu”, „Jestem przedsiębiorczy”, „Kompetencje kluczowe drogą do kariery”, „Filmoteka szkolna. Akcja!”, „Matematyka reaktywacja”, „e-Szkoła Moja Wielkopolska”, „Śpiewająca Polska”. Nasze Liceum jest także jedną z 17 szkół w Wielkopolsce uczestniczących w projekcie "Wspólna przyszłość, wspólna odpowiedzialność. Projekt edukacyjny dla młodzieży dotyczący przeciwdziałania ubóstwu i wykluczeniu społecznemu”. W 2011 roku IV LO dołączyło również do zaszczytnego grona „Szkół Odkrywców Talentów” i „Szkół z Pasją”.