Zna go każdy Ostrowianin i niemal każdy miłośnik kolei. Ty45-94 to Polski parowóz towarowy, zbudowany po wojnie w 1947 roku w Pierwszej Fabryce lokomotyw w Polsce w Chrzanowie- Fablok. Lokomotywa czeka na renowację.
| Źródło: foto: Klub Miłośników Kolei w Ostrowie
Historyczna lokomotywa niszczeje
Swoją służbę rozpoczął w lokomotywowni Warszawa Praga w marcu 1947 roku, 10 lat później na krótko został przydzielony do MD Warszawa wschód. Następnie w październiku 1958 roku przeniesiony został do jednostki w Opolu, a w grudniu 1960 roku do Zbąszynka. Swój przydział do Lokomotywowni Ostrów otrzymał 1.09.1963 roku, gdzie służył przez kolejnych 7 lat. Szybki rozwój lokomotywowni i jej ogromne wówczas znaczenie, sprawiły że parowozy powoli zostawały wypierane przez nowe lokomotywy spalinowe. W maju 1970 roku parowóz został więc oddelegowany do Wrocławia, a w czerwcu 1975 do MD Oleśnica. Tam przejeździł blisko 6 lat, po czym został wygaszony i odstawiony do zapasu długotrwałego w MD Wrocław Gądów. Na krótko powrócił jeszcze w 1984 roku do pracy w jednostce w Kluczborku, jednak już po 3 latach został ostatecznie skreślony z inwentarza PKP.
Na bocznicy w Kluczborku przestał pewien czas, a dzięki pomocy ówczesnych władz DOKP i lokomotywowni, parowóz uniknął pocięcia na złom i w czerwcu 1987 roku ponownie został przewieziony do lokomotywowni w Ostrowie Wielkopolskim. Po renowacji w 1988 roku został ustawiony jako pomnik przy bramie lokomotywowni, jednak na początku lat 90’ zmieniono jego lokalizację i ustawiono na nieczynnym fragmencie toru tzw. trójkąta, gdzie parowóz stoi do dziś. Parowóz został wpisany jako pomnik do zbiorów Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, jednak przez wiele lat był utrzymywany przez lokomotywownię. Ostatni raz odmalowany został w 2005 roku, wraz z innym parowozem (Tki3-120) stojącym przy peronie Ostrowskiego dworca z inicjatywy Klubu Miłośników Kolei w Ostrowie Wielkopolskim w związku z obchodami 130-lecia linii Kluczbork-Poznań, wtedy też powstała Izba Tradycji Ostrowskiego Węzła PKP.


Pomnik miał zostać ponownie odmalowany w 2015 roku w związku ze 140-leciem linii Kluczbork-Poznań, nie udało się. Kolejną szansę miał dostać wiosną tego roku przy okazji X Dni Techniki Kolejowej, na których gościem specjalnym był mniejszy ale czynny parowóz Tkh 05353 kolegów z klubu KSK Wrocław. Niestety i tym razem nie udało się uzyskać zgody właściciela (Muzeum Kolejnictwa w Warszawie) na odmalowanie obiektu. Niejasne są tez dalsze jego losy, gdyż swego czasu powstał pomysł zabrania go z Ostrowa. Nie wiadomo jednak co planuje właściciel.
Układ osi 1’E
Masa służbowa 97,5 t + 65,6 t tender
Masa pustego parowozu 89,6 t + 21,6 t tender
Długość parowozu 12 550 mm
Długość z tendrem 22 380 mm
Wysokość 4620 mm
Rozstaw osi skrajnych 9050 mm
Moc znamionowa 1720 KM (1264 kW)
Maksymalna
siła pociągowa 18 380 kG
Prędkość maksymalna 75 km/h
Typ tendra 32D47
Ciśnienie w kotle 1,6 Mpa (16 at)
Powierzchnia ogrzewalna kotła 196,85 m²
Powierzchnia przegrzewacza 84,1 m²
Powierzchnia rusztu 4,55 m²
Średnica cylindra 630 mm
Skok tłoka 700 mm
Średnica kół napędnych 1450 mm
Średnica kół tocznych 860 mm
Na bocznicy w Kluczborku przestał pewien czas, a dzięki pomocy ówczesnych władz DOKP i lokomotywowni, parowóz uniknął pocięcia na złom i w czerwcu 1987 roku ponownie został przewieziony do lokomotywowni w Ostrowie Wielkopolskim. Po renowacji w 1988 roku został ustawiony jako pomnik przy bramie lokomotywowni, jednak na początku lat 90’ zmieniono jego lokalizację i ustawiono na nieczynnym fragmencie toru tzw. trójkąta, gdzie parowóz stoi do dziś. Parowóz został wpisany jako pomnik do zbiorów Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, jednak przez wiele lat był utrzymywany przez lokomotywownię. Ostatni raz odmalowany został w 2005 roku, wraz z innym parowozem (Tki3-120) stojącym przy peronie Ostrowskiego dworca z inicjatywy Klubu Miłośników Kolei w Ostrowie Wielkopolskim w związku z obchodami 130-lecia linii Kluczbork-Poznań, wtedy też powstała Izba Tradycji Ostrowskiego Węzła PKP.



Układ osi 1’E
Masa służbowa 97,5 t + 65,6 t tender
Masa pustego parowozu 89,6 t + 21,6 t tender
Długość parowozu 12 550 mm
Długość z tendrem 22 380 mm
Wysokość 4620 mm
Rozstaw osi skrajnych 9050 mm
Moc znamionowa 1720 KM (1264 kW)
Maksymalna
siła pociągowa 18 380 kG
Prędkość maksymalna 75 km/h
Typ tendra 32D47
Ciśnienie w kotle 1,6 Mpa (16 at)
Powierzchnia ogrzewalna kotła 196,85 m²
Powierzchnia przegrzewacza 84,1 m²
Powierzchnia rusztu 4,55 m²
Średnica cylindra 630 mm
Skok tłoka 700 mm
Średnica kół napędnych 1450 mm
Średnica kół tocznych 860 mm
Napisz komentarz
Komentujesz jako: Gość Facebook Zaloguj