W miarę rozwoju gospodarczego kraju i wzrostu przewozów, opieranie transportu kolejowego na trakcji parowej stawało się niemożliwe. Spowodowało to podjęcie decyzji Ministerstwa Komunikacji o elektryfikacji i wprowadzeniu do powszechnej eksploatacji trakcji elektrycznej.
| Źródło: Klub Miłośników Kolei w Ostrowie Wielkopolskim, foto: KMK
Kiedy z Ostrowa wyruszyły pierwsze elektryczne pociągi
W obrębie DOKP Poznań elektryfikacja została rozpoczęta w roku 1962 na odcinku Kutno-Konin. Następną elektryfikowaną linią była linia Poznań-Wrocław, na odcinku Poznań-Leszno-Rawicz. Roboty zostały rozpoczęte w czerwcu 1968 roku, a już dwa lata później, 4 maja 1970 roku została oddana do eksploatacji. Trzecią z kolei linią poddaną modernizacji była linia Poznań-Kluczbork. Jako pierwszy ukończony został odcinek Kluczbork-Ostrów Wielkopolski, odcinek ten był początkiem elektryfikacji ciągu kolejowego Zagłębie- porty przez Poznań, Krzyż do Szczecina i Świnoujścia.
7 września 1973 roku na tor 1 przy peronie pierwszym w Ostrowie Wlkp wjechał „PIERWSZY POCIĄG ELEKTRYCZNY KLUCZBORK - OSTRÓW WLKP”, odcinek oficjalnie został oddany do eksploatacji. Uroczystość otwarcia tego odcinka związana była z okręgową akademią z okazji „Dnia Kolejarza”. Pociąg obsługiwał elektryczny zespół trakcyjny ED70, popularny „otwieracz” większości nowo elektryfikowanych szlaków. Peron 1 był wówczas znacznie krótszy niż obecnie, a na torze nr 1 zabudowany był rozjazd łączący go z torami spedycyjnymi. Na starej tablicy z nazwą stacji funkcjonował jeszcze skrót zgodny z regułami dawnej pisowni i tak widzimy tu skrót WKP., dziś używany jest skrót WLKP. Po drugiej stronie stacji w jednostce lokomotywowni trwały prace modernizacyjnie, przystosowujące ją do obsługi i eksploatacji pojazdów trakcji elektrycznej. Hale zostały przebudowane i powiększone, a część torów zelektryfikowana.

Na podstawie Uchwały Rady Ministrów nr 45/74 z dnia 8 lutego 1974 roku już w październiku został zapoczątkowany pierwszy etap elektryfikacji linii Oleśnica- Sieradz na odcinku Sieradz- Ostrów Wlkp. Cały odcinek Oleśnica- Ostrów- Sieradz oddany do eksploatacji został 29 grudnia 1975 roku, oficjalnie otwarty prze Ministra Komunikacji mgr Mieczysława Zajfryda. Zakończenie prac miało charakter bardzo oficjalny, gdyż elektryfikacja tego odcinka kończyła elektryfikację całej linii Warszawa- Wrocław. Niedługo później na tej trasie wprowadzony do eksploatacji został najnowocześniejszy tabor na PKP. Ekspres ODRA stał się nie tylko bardzo prestiżowym ale także i luksusowym jak na owe czasy połączeniem, a czas przejazdu uległ znacznemu skróceniu. Skład złożony był ze specjalnie zmodernizowanych, klimatyzowanych wagonów. Dla podkreślenia prestiżu pociągu, wagony otrzymały specjalny schemat malowania.



Napisz komentarz
Komentujesz jako: Gość Facebook Zaloguj