Nie wszyscy młodzi ludzie wiedzą, że Ostrów Wielkopolski wpisał się na trwałe do historii motocyklowej motoryzacji. To właśnie w latach 2000-2002 w tym mieście, pod kierunkiem inżyniera Konrada Czwordona, projektowany był i produkowany legendarny MÜNCH MAMMUT 2000. Motocykl ten zasługuje na miano supermotocykla, i to nie ze względu na wygląd, ale również na osiągi i zaawansowaną technikę.
| Źródło: foto: facebook ZSTE Ostrów Wlkp.
Legendarny motocykl powstał w Ostrowie
Ojcami motocykla są Friedel Münch i Thomas Petsch. Pasjonat motocykli Frieder Münch swój pierwszy motocykl zbudował 35 lat temu. Konstrukcja ta przewyższała osiągami wszystko, co poruszało się wówczas na dwóch kołach. Produkowany w niewielkiej liczbie i bardzo drogi stał się maskotką milionerów, a teraz stare Munchy są nie lada gratką dla kolekcjonerów. Thomas Petsch wspólnie ze znajomymi postanowił zrealizować swe marzenia i stworzył Mammutha. Już w założeniach miał to być motocykl o imponującej mocy i rozmiarach.
W roku 1999 Inżynier Konrad Czwordon z Ostrowa Wielkopolskiego pomógł urzeczywistnić plany Petscha i zaczął je realizować według koncepcji Friedela Muncha, uwzględniając trzydziestopięcioletni postęp techniczny. Firma Munch Motor Technik przeprowadziła się do Ostrowa Wielkopolskiego i właśnie tam pod okiem inż. Konrada Czwordona 15-osobowy zespół wytwarzał nowy model supermotocykla pod nazwą Münch Mammutch 2000. Niemal wszystkie elementy motocykla wykonywano się ręcznie i sprawdzało indywidualnie.


Za każdy z podzespołów odpowiadał technik przeprowadzający wszystkie niezbędne czynności montażowe. Produkowany w Ostrowie Wielkopolskim Mammut był ekskluzywnym motocyklem, którego wszystkie podzespoły wytwarzane były z najwyższej jakości materiałów i dostarczane przez najlepszych i najdroższych wykonawców. Owiewki, zbiorniki paliwa i błotniki wykonano z włókna węglowego, amortyzatory dostarczała szwedzka firma Ohlins, układ hamulcowy Spiegler, a osprzęt kierownicy- Magura. Münch nie zdecydował się na adaptację części stosowanych w innych motocyklach. Blok silnika, skrzynię biegów, wahacz, a nawet koła zostały przygotowano specjalnie dla Mammuta. Łańcuch został wyposażony w hydrauliczny napinacz oraz osłonę, eliminującą konieczność jego czyszczenia i smarowania. Głowicę cylindrów dostarczył Cosworth.
W latach 2000-2002 Münch Motor Technik w Ostrowie Wielkopolskim przygotował zaledwie 15 egzemplarzy. Klientów nie odstraszyła ani moc, ani stylizacja motocykla. Każdy z Mammutów kosztował 86 tysięcy euro. Astronomiczną cenę uzasadniała wyjątkowość maszyny.
W roku 1999 Inżynier Konrad Czwordon z Ostrowa Wielkopolskiego pomógł urzeczywistnić plany Petscha i zaczął je realizować według koncepcji Friedela Muncha, uwzględniając trzydziestopięcioletni postęp techniczny. Firma Munch Motor Technik przeprowadziła się do Ostrowa Wielkopolskiego i właśnie tam pod okiem inż. Konrada Czwordona 15-osobowy zespół wytwarzał nowy model supermotocykla pod nazwą Münch Mammutch 2000. Niemal wszystkie elementy motocykla wykonywano się ręcznie i sprawdzało indywidualnie.


Za każdy z podzespołów odpowiadał technik przeprowadzający wszystkie niezbędne czynności montażowe. Produkowany w Ostrowie Wielkopolskim Mammut był ekskluzywnym motocyklem, którego wszystkie podzespoły wytwarzane były z najwyższej jakości materiałów i dostarczane przez najlepszych i najdroższych wykonawców. Owiewki, zbiorniki paliwa i błotniki wykonano z włókna węglowego, amortyzatory dostarczała szwedzka firma Ohlins, układ hamulcowy Spiegler, a osprzęt kierownicy- Magura. Münch nie zdecydował się na adaptację części stosowanych w innych motocyklach. Blok silnika, skrzynię biegów, wahacz, a nawet koła zostały przygotowano specjalnie dla Mammuta. Łańcuch został wyposażony w hydrauliczny napinacz oraz osłonę, eliminującą konieczność jego czyszczenia i smarowania. Głowicę cylindrów dostarczył Cosworth.
W latach 2000-2002 Münch Motor Technik w Ostrowie Wielkopolskim przygotował zaledwie 15 egzemplarzy. Klientów nie odstraszyła ani moc, ani stylizacja motocykla. Każdy z Mammutów kosztował 86 tysięcy euro. Astronomiczną cenę uzasadniała wyjątkowość maszyny.
Dane techniczne Münch Mammut 2000:
SILNIK :Typ silnika: rzędowy, 4-suwowy, 4-cylindrowy, chłodzony cieczą, pojemność 1998 cm3
Rozrząd: DOHC, cztery zawory na cylinder, z hydrauliczną regulacją luzu; Stopień sprężania: 9,0:1
Moc maksymalna: 260 KM (192 kW) przy 5680 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 386 Nm przy 3500 obr./min
Zasilanie: wtrysk paliwa Motronic, turbosprężarka
PRZENIESIENIE NAPĘDU: Przełożenie wstępne: koła zębate; Sprzęgło: wielotarczowe, mokre; Skrzynia biegów: 6-stopniowa; Przeniesienie na tylne koło: łańcuch zębaty typu 0-Ring
PODWOZIE: Rama: podwójna rurowa; Zawieszenie: widelec teleskopowy upside-down, o średnicy rur nośnych 43 mm, tył - wahacz aluminiowy, z centralnym elementem resorująco-tłumiącym
Hamulec: przód - dwie tarcze, o średnicy 320 mm, zaciski ośmiotłoczkowe, tył - jedna tarcza o średnicy 280 mm
Ogumienie: przód - 120/70 ZR 17, tył - 200/50 ZR 17
MASY I WYMIARY: Masa bez płynów: 354 kg; Rozstaw osi: 1540 mm; Wymiary: 2146x800x1033 mm; Wysokość siodła: 780 mm; Pojemność zbiornika paliwa: 780 mm;
OSIĄGI Prędkość maksymalna:250 km/h (ograniczona elektronicznie)
Jeśli chcecie zobaczyć ten motocykl i jego ostrowskiego konstruktora, to zapraszamy do sklepu na ulicy Kaliskiej 49.
Napisz komentarz
Komentujesz jako: Gość Facebook Zaloguj