| Źródło: Materiał zewnętrzny
Tarcze hamulcowe w aucie – najważniejsze informacje
Tarcze hamulcowe
Tarcze hamulcowe są bezpośrednio odpowiedzialne za bezpieczeństwo jazdy. Wraz z klockami hamulcowymi realizują ciężką pracę przy każdym zmniejszeniu prędkości jazdy bądź chęci zatrzymania pojazdu. Niemniej jednak, to właśnie tarcza hamulcowa jest jednym z najważniejszych elementów każdego pojazdu. Jest to bowiem fundamentalny komponent układu hamulcowego. Nazywany jest on układem tarczowym. W nowoczesnych już pojazdach zamontowane są zaawansowane systemy bezpieczeństwa aktywnego – mowa jest o systemach, które mają chronić przed poślizgiem (ABS, ESP, ASR) oraz przed wypadkiem (Front Assist). SUV dodatkowo wyposażony jest w układy wspomagające wyjazd pod stromą górę oraz zjazd. Żaden z tych z systemów nie zadziała prawidłowo, jeśli tarcze hamulcowe nie będą sprawne. Dlatego też, tarcze mają bezpośredni i duży wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
Tarcze hamulcowe mają kształt odpowiednio wyprofilowanego metalowego dysku, który jest przymocowany do piasty koła. Podczas jazdy, tarcza obraca się wraz z kołem. Po obu stronach tarczy znajdują się zaś oszlifowane powierzchnie robocze. Tarcze zostają obrabiane na precyzyjnych maszynach i muszą przede wszystkim zostać wyprodukowane ze specjalnych stopów. Niewątpliwie, tarcza hamulcowa pracuje w ciężkich warunkach. Na skutek bowiem tarcia może się rozgrzać do temperatury przekraczającej 500 stopni Celsjusza. Ponadto, tarcza ta musi być odporna na ścieranie, aby zbyt szybko nie ulegała zużyciu.
Do najtańszych produktów należą tarcze monolityczne, czyli tak zwane pełne. Mają jednak one dużą wadę – ulegają przegrzaniu się. Wydajniejsze i droższe są tarcze wentylowane. Ich cechą charakterystyczną są nawiercone otwory, przez które zostaje odprowadzane ciepło podczas procesu hamowania. W sportowych wersjach pojazdów zakładane zostają tarcze nacinane i nawiercane – jeszcze lepiej odprowadzają bowiem ciepło.
Jak wymienić tarczę hamulcową pokazaną przez autodoc.pl
Jak działa tarcza hamulcowa?
Tarcza hamulcowa obraca się wraz z piastą koła. Oznacza to, że obraca się zupełnie tak samo jak koło. Po naciśnięciu pedału hamulca, płyn hamulcowy dociera do zacisków hamulcowych, pod odpowiednim ciśnieniem. Wartość ciśnienia zależy od siły nacisku pedała – im większa zatem siła nacisku, tym wyższe będzie ciśnienie. Następnie nacisk ze strony nieściśliwego płynu hamulcowego skutkuje wysunięcie się tłoczka bądź tłoczków w zacisku hamulcowym. Z kolei, tłoczek ten sprawia, że okładziny robocze klocków hamulcowych zostają dosunięte do powierzchni tarcz hamulcowych – od strony zewnętrznej i wewnętrznej. Hamowanie będzie zatem powodowane poprzez tarcie okładzin ciernych klocków hamulcowych o powierzchnie robocze tarcz hamulcowych. Auto zatem będzie zwalniać bądź zatrzyma się w zależności od nacisku.
Kiedy należy wymienić tarcze hamulcowe?
Tarcze hamulcowe są elementem układu hamulcowego, który ulega eksploatacji. Ich żywotność zależy od wielu czynników, jak np. materiału wykonania, grubości, stylu jazdy, warunków w jakich auto jest eksploatowane. Czas, po jakim tarcze będą musiały zostać wymienione zależy również od tego, jak często auto jest aktywne, czyli jeździ. Mechanicy dochodzą do wniosku, że tarcza hamulcowa zostaje wymienione zwykle po przejechaniu ok. 80 tys. kilometrów. Niemniej jednak, zużycie tych komponentów zależne w dużej mierze od czynników zewnętrznych.
Wymiana tych podzespołów jest konieczna, gdy uległy one awarii. Niepokojącymi sygnałami może wówczas być pisk podczas hamowania, wydłużona droga hamowania, odbijanie pedału hamulca, drgania w czasie jazdy. Zatem jeśli ma miejsce coś niepokojącego, wówczas należy oddać pojazd do serwisu samochodowego w celu diagnostyki. Być może tarcze uległy korozji, nastąpiło przegrzanie się podzespołów, tarcza uległa pęknięciu bądź deformacji.
Wymiana tarczy krok po kroku
Wymiana tarczy hamulcowej jest procesem łatwym. Wymiana sprowadza się bowiem do:
- podniesienia i ustabilizowania pojazdu,
- demontażu kół i zacisków,
- podwieszenia zacisków przy użyciu specjalnych wieszaków,
- demontażu starej tarczy,
- starannego oczyszczenie piasty,
- montażu nowej tarczy,
- pomiaru bicia tarczy i ewentualnego pomiaru bicia piasty,
- montaż koła i zacisków.
Napisz komentarz
Komentujesz jako: Gość Facebook Zaloguj