
Employer Branding, czyli jak zbudować pozytywny wizerunek pracodawcy?

O efektach rywalizacji i sukcesie firmy decyduje bowiem kadra pracownicza, która realizuje zadania przedsiębiorstwa lub organizacji. Dlatego dobry pracownik jest na wagę złota i pracodawca musi się postarać, aby mieć takich jak najwięcej i zatrzymać ich na jak najdłużej. Kluczowe znaczenie odgrywa w tej sytuacji employer branding – czyli budowanie pozytywnego wizerunku firmy w oczach pracowników – zarówno przyszłych, jak i tych już zatrudnionych.
Dobry wizerunek firmy jako pracodawcy – dlaczego jest potrzebny?
Aktualna sytuacja na rynku pracy, kiedy jest więcej wakatów niż pracowników, sprawia, że pracodawcy muszą zadbać o to, aby oferowane przez nich miejsce pracy było atrakcyjne. Coraz częściej problemem jest nie tylko znalezienie odpowiednio wykwalifikowanych pracowników, ale także zachęcenie ich do pozostania w firmie. Duża rotacja w tym zakresie spowodowana zwiększoną mobilnością społeczeństwa i gotowością do migracji zarobkowej, postawiły pracodawcom wysoką poprzeczkę.
Drugim czynnikiem odgrywającym dużą rolę w rekrutacji jest również coraz większa świadomość samych pracowników, w kwestiach własnych kompetencji oraz ich wartości dla potencjalnego pracodawcy. Dzisiaj pracownik ceni swoje umiejętności i świadomie kieruje swoją ścieżką zawodową, wybierając takie firmy czy instytucje, których wizerunek i oferta pracy odpowiada jego potrzebom. Im lepiej wykształcony i doświadczony pracownik, tym trudniej jest go pozyskać.
Jak działa employer branding?
Employer branding to wielowymiarowa strategia obejmująca konstruowanie pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy. Z jej wykorzystaniem można tworzyć zespoły wydajnych pracowników, którzy umożliwiają firmom nie tylko sprawne funkcjonowanie, ale także rozwój. Budowanie wizerunku pracodawcy dzieli się na dwa podstawowe i równie istotne segmenty obejmujące wizerunek wewnętrzny i wizerunek zewnętrzny. Natomiast korzyściami płynącymi z employer brandingu są:
- rozpoznanie realnej pozycji firmy na rynku pracy
- optymalizacja procesów zatrudnienia
- zwiększenie liczby kandydatów do pracy
- budowanie lojalności pracowniczej
- zatrzymywanie wartościowych pracowników w firmie.
Bardzo często pracodawcy nawet nie zdają sobie sprawy z tego, jak faktycznie są odbierani przez zatrudnionych pracowników i kandydatów do pracy. Wśród tych ostatnich przekłada się to na kompletnie niewydajny system rekrutacji.
Employer branding – analiza wewnętrzna i zewnętrzna organizacji
Wewnętrzna analiza organizacji to przede wszystkim rozpoznanie panujących w przedsiębiorstwie nastrojów pracowniczych i efektywności komunikacji wewnętrznej. Znaczenie ma tutaj zbadanie takich czynników jak:
- poziom satysfakcji z pracy
- potrzeby i oczekiwania pracowników
- przyczyny problemów – wywiady z pracownikami, którzy postanowili odejść lub zostali zwolnieni (tzw. exit interview).
Po dogłębnym audycie wewnętrznym pracodawca otrzymuje informacje dające mu obraz rzeczywistego stosunku pracowników do firmy i panującej w niej atmosfery. Pozwala to skonstruować ramy strategii, która uatrakcyjni wizerunek pracodawcy, zmotywuje pracowników do pracy oraz wzbudzi ich lojalność, trwale wiążąc ich z firmą.
W przypadku analizy zewnętrznej zastosowanie znajduje monitoring Internetu oraz analizy wszelkich wypowiedzi na temat przedsiębiorstwa, jako miejsca pracy. Sprawdzona zostaje również konkurencja. Zebrane dane pozwalają stworzyć wydajne systemy rekrutacji w działach HR, które przyciągną kandydatów i pozwolą wybrać spośród nich najlepszych pracowników.
Wszystkie te badania (employer branding zewnętrzny i wewnętrzny) umożliwiają stworzenie kompletnej strategii wizerunkowej, która będzie czyniła pracodawcę atrakcyjnym zarówno dla kandydatów do pracy, jak i dla już zatrudnionych osób. Dzięki nim możliwe jest opracowanie systemu obejmującego najkorzystniejszy w danej sytuacji zestaw benefitów i wartości, które będą dla pracowników konkurencyjne i przekonają ich do zatrudnienia się lub do pozostania w firmie.
Napisz komentarz
Komentujesz jako: Gość Facebook Zaloguj