Szwedzki koncern zapowiedział w środę, że umożliwi zakupy przez internet we wszystkich krajach, w których posiada stacjonarne sklepy.

Ikea obecna jest na 27 rynkach, jednak tylko w 13 klienci mogą dokonywać zakupów przez internet. W pozostałych krajach, także w Polsce, koncern daje tylko możliwość sprawdzenia dostępności produktu w danym sklepie.

Wielokanałowa sprzedaż

- Przyspieszamy proces przekształcania Ikei w koncern z prawdziwą wielokanałową sprzedażą detaliczną oraz rozwijamy sprzedaż internetową na wszystkich rynkach w ciągu najbliższych kilku lat - cytuje oświadczenie dyrektora Grupy Ikea Petera Agnefjall agencja AFP.

Choć uruchomienie sprzedaży online w poszczególnych krajach było sukcesem, Ikea niechętnie wprowadzała zmiany. Sam Agnefjall na początku roku przyznawał, że firma przez lata nie doceniała rosnącego zainteresowania zakupami przez internet. Traktowano je jako chwilowy trend.

Metody sprzedaży Ikei nie ograniczają się tylko do pokazania mebli. Koncern próbuje przedstawiać wizytę w salonie jako formę spędzenia wolnego czasu. Klient ma nie tylko przetestować meble, ale też zjeść obiad czy pobawić się z dzieckiem w specjalnie zaprojektowanym miejscu.

Agnefjall przyznaje, że Ikea nie dostrzegła, że ludzie są w stanie zapłacić więcej za dostawę do domu, jeśli tylko mogą oszczędzić czas. Dodaje jednak, że część klientów nadal woli sprawdzić towar w salonie, a dopiero potem zamówić go przez internet.

Brak konkretnego terminu

Na razie nie wiadomo, kiedy konkretnie ruszy sprzedaż online w poszczególnych krajach ani ile produktów obejmie. W zależności od kraju przez internet dostępne jest zwykle 70-80 proc. asortymentu. Wartość sprzedaży mebli za pośrednictwem internetu ma do 2019 roku wzrosnąć do poziomu 14,2 mld dol. w porównaniu z 10 mld dol. w 2014 roku, twierdzi firma badawcza IBISWorld.

Ikea pod koniec roku fiskalnego kończącego się w sierpniu posiadała 315 sklepów. Sprzedaż w ostatnim roku wzrosła o 5,9 proc. i wyniosła 28,7 mld euro. Sama sprzedaż online skoczyła o 35 proc. W tym samym czasie zysk netto osiągnął poziom 3,3 mld euro, o 0,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Jeszcze w 2012 roku Ikea notowała skok o 8 proc.

wyborcza.biz