Czy wiedzieliście, że są produkty, które pozwalają nie tylko czuć się lepiej, ale również zapewniają nam młodszy wygląd? Naukowcy z Harvard Medical Shool odkryli, że kobiety, których codzienna dieta zawierała pewne produkty, nie dość, że wyglądały młodziej od swoich rówieśniczek i czuły się od nich lepiej, to również rzadziej zapadały na choroby serca i nowotwory. Poznajcie siedem pokarmów, które zawierają w sobie „eliksir młodości”

1. Jagody – są bardzo bogate w antyoksydanty i zawierają ich więcej niż inne owoce. Związki te nie tylko odmładzają i obniżają ryzyko wystąpienia wielu groźnych chorób, ale również zapobiegają utracie pamięci. Jedzcie filiżankę tego typu owoców, co najmniej trzy razy w tygodniu, najlepiej w postaci świeżej lub ewentualnie mrożonej. Ponieważ jagody są bogate w błonnik, pomagają również oczyścić organizm i sprzyjają utracie wagi ciała. Do najbardziej znanych roślin, owocujących jagodami należą: borówka brusznica, czernica, truskawki, porzeczki, agrest, jagoda kamczacka, jagoda amerykańska, winorośl i inne. Maseczka z truskawek

2. Łosoś – jest doskonałym źródłem kwasów omega-3. Niewłaściwa proporcja między kwasami omega-3 a omega-6 jest coraz częściej uznawana za jedną z głównych przyczyn zwiększonej zapadalności na choroby nowotworowe i choroby układu krążenia. Pokarmy, które spożywamy obecnie, ze względu na intensyfikację upraw i hodowli zwierząt, są znacznie uboższe w kwasy omega-3, i bogatsze w kwasy omega-6, niż kilkadziesiąt lat temu. Dlatego bardzo ważnym jest zapewnienie w diecie, dodatkowych źródeł kwasów omega-3. Łosoś, oprócz „dobrych” kwasów tłuszczowych pozwala uzupełnić również witaminę B12 i witaminę D. Stwierdzono również, że wpływa pozytywnie na elastyczność skóry niwelując zmarszczki. Postarajcie się jeść ryby dwa razy w tygodniu, najlepiej w postaci duszonej lub gotowanej. Dieta wzmacniająca

3. Orzechy – są źródłem białka o dobrej jakości, a oprócz tego dostarczają magnezu, witamin z grupy B, oraz witaminy E. Orzechy są również bogate w sprzyjające sercu tłuszcze. Ponieważ bardzo dobrze się przechowują, można je spożywać przez cały rok. Jedzcie do pięciu niewielkich garści orzechów tygodniowo. Najlepsze w naszym klimacie są rodzime orzechy włoskie i orzechy laskowe, ale za równi wartościowe należy uznać migdały, orzechy brazylijskie, orzechy nerkowca i inne. Używam codziennie orzechów jako „posypki” do owsianki, ryżu, kaszy i w takiej postaci najbardziej mi smakują. Dieta poprawiająca wygląd skóry

4. Zielone warzywa liściaste – zawierają błonnik, witaminę A, C i K, kwas foliowy, luteinę, a także cztery bardzo ważne minerały: wapń, magnez, żelazo i potas. Naukowcy określają, że im ciemniejszą zieleń posiadają tym są cenniejsze dla nas. Doskonale odżywiają cały organizm, oczyszczają go, a także pomagają utrzymać skórę gładką i delikatną sprzyjając odbudowie jej komórek. Dostarczajcie dwie porcje warzyw liściastych dziennie, jedna porcja surowych, a druga gotowanych. Świetnie do tego celu nadają się szpinak, sałaty, kapusty, jarmuż, szczaw, mniszek lekarski na wiosnę. Coraz większą popularność zyskują również rukola, roszponka, endywia i inne. Unikaj zakwaszenia organizmu

5. Pełne ziarna zbóż – takie, których nie pozbawiono otoczki nasiennej. Mają o 96% więcej błonnika, magnezu, cynku, chromu, witaminy E i B6, niż rafinowane zboża. Dlatego powinny na stałe zagościć w naszej diecie. Całe ziarna są składnicą substancji odżywczych i dzięki temu pomagają zapobiegać wielu chorobom uznanym za cywilizacyjne takim jak: choroby serca, rak, cukrzyca i nadciśnienie. Sprzyjają w walce z otyłością, która jest podłożem do rozwoju wielu z tych chorób. Powinnismy zjadać do sześciu porcji dziennie pełnych ziaren. Przy tym za jedną porcję uznaje się kromkę chleba pełnoziarnistego, pół filiżanki gotowanego, brązowego ryżu, pół filiżanki kaszy gryczanej itp. Pokarmy poprawiające jakość snu

6. Żółte i pomarańczowe warzywa – zawierają beta-karoten, który jeśli dostarczany jest codziennie w odpowiedniej ilości, obniża ryzyko zachorowania na nowotwory, ułatwia walkę z przeziębieniami i innymi infekcjami, a także chroni skórę przed uszkodzeniami spowodowanymi przez słońce. Dostarczają one również sporej dawki potasu, który wpływa korzystnie na ciśnienie krwi. Powinniśmy spożywać do dwóch i pół szklanki tych warzyw dziennie.

7. Naturalny jogurt – pozwala uzupełnić białko, wapń i witaminy z grupy B. Należy zwrócić uwagę aby miał w swojej zawartości bakterie probiotyczne, które wypierają z organizmu drobnoustroje chorobotwórcze. Zaleca się wypijać do czterech filiżanek jogurtu tygodniowo. Czy dostarczasz swojemu organizmowi odpowiedniej jakości białka? 

TrenujZdrowie Jacek Baura
www.trenujzdrowie.pl