Czy powinniśmy przeliczać i ograniczać ilość kalorii, aby stracić na wadze? Czy musimy stosować głodówki żeby pozbyć się nadmiaru tłuszczu? Czy musimy ciężko trenować i wylewać z siebie litry potu aby się odchudzić?

Najnowsze badania udowadniają, że nie jest to konieczne do zachowania prawidłowej wagi ciała. Wręcz przeciwnie niektóre z powyższych zachowań sprzyjają tyciu i powinniśmy ich unikać.
Kalorie dobre i złe
Okazuje się, że między podażą kalorii a utratą zbędnej tkanki tłuszczowej nie ma związku. Za powstawanie nadmiaru tłuszczu odpowiedzialne są zjadane węglowodany, niektóre przyczyniają się do chudnięcia, inne do wytwarzania tłuszczu. Bardzo często za przyczynę otyłości obwinia się nadmiar dostarczanych wraz z pokarmem kalorii. Kalorie to ilość energii powstająca, gdy pokarm jest „strawiany”, czyli spalany w laboratoryjnej probówce, a nie w organizmie człowieka. Twórcy teorii odchudzania opartej na liczeniu kalorii założyli, że w naszym organizmie każdy ich nadmiar przetwarzany jest w tłuszcz. Nie jest to zgodne z rzeczywistością i obecnie już wiadomo, że różne produkty sprzyjają wytwarzaniu tłuszczu w innym stopniu. Jedzenie, z którego powstaje we krwi dużo glukozy, powoduje u osób z nadwagą produkcję większej ilości tłuszczu niż u ludzi szczupłych. Zatem kluczowe znaczenie ma szybkość uwalniania się glukozy z pokarmu. Zdolność wytwarzania tłuszczu z węglowodanów różnego rodzaju może być zupełnie inna, mimo że mają one tę samą wartość kaloryczną. (Przygotuj swoje nogi na śnieżne szaleństwo)
Indeks glikemiczny
To ile cukru powstaje we krwi po zjedzeniu określonego produktu określa indeks glikemiczny pokarmów. Wysoka wartość indeksu glikemicznego oznacza, że dane pożywienie wpływa na wytwarzanie większej ilości glukozy, niska zaś wskazuje, że wzrost poziomu glukozy we krwi po posiłku będzie niewielki. Spożywanie produktów o niskim indeksie glikemicznym pozwala jeść więcej, utrzymując produkcje tłuszczu na niskim poziomie. Za to, że nadmiar cukru we krwi przetwarzany jest w tłuszcz, odpowiedzialny jest syndrom odpowiedzi głodowej. (Jesienna dieta wzmacniająca)
Odpowiedź głodowa
Na odpowiedź głodową składa się wiele uwarunkowań metabolicznych, powodujących w efekcie końcowym nadmierną produkcję tłuszczu. Odpowiedź głodowa wpływa na przemiany biochemiczne w mózgu w taki sposób, że ma się ochotę na zbyt wiele niewłaściwego pokarmu, z którego powstaje nadmiar tłuszczu. Nie u wszystkich osób występują takie same objawy. 

Czy masz syndrom odpowiedzi głodowej?
Do głównych i najczęstszych objawów odpowiedzi głodowej należą: regularne przejadanie się, zbyt szybkie jedzenie, problemy z oceną poczucia sytości, trwałe i silne odczuwanie głodu i apetyt na produkty tłuste i słodkie, napady obżarstwa, podjadanie w nocy. Odpowiedź głodowa prowadzi do szybkiego tycia i efektu „jojo” po odchudzaniu się. Może ona być przyczyną wielu niekorzystnych zmian w organizmie prowadzących do chorób.
Do najczęstszych należą: podwyższony poziom cukru we krwi, wysoki poziom insuliny, upośledzenie zdolności spalania tłuszczu, oporność insulinowa, zmniejszone wydalanie tłuszczu, zaburzenia hormonalne u kobiet. ( Dynia dobra dla każdego)

Jak pozbyć się odpowiedzi głodowej?
Trzeba zmienić dietę! Unikaj spożywania tłustych potraw bogatych w tłuszcze nasycone, produktów rozgotowanych i przetworzonych, konserwowanych produktów skrobiowych i strączkowych, owoców zbyt dojrzałych, fruktozy, alkoholu i nikotyny przed posiłkiem. Produkty o wysokim indeksie glikemicznym pogłębiają odpowiedź głodową, powodują tycie i uniemożliwiają trwałe schudnięcie. Produkty o niskim indeksie glikemicznym i niskiej zawartości tłuszczu to istny skarb. Jedząc je, spożywamy tysiące kalorii i chudniemy, gdyż nasze organizmy produkują mniej tłuszczu. Ograniczenie ilości dostarczanych kalorii np. poprzez okresową głodówkę, imituje głód i wywołuje odpowiedź głodową. ( Unikaj tych błędów treningowych)

TrenujZdrowie Jacek Baura
www.trenujzdrowie.pl