Pracownik biurowy pracujący w pomieszczeniu traci ok. pół litra potu w czasie kilku godzin pracy, a osoba intensywnie trenująca nawet do kilku litrów w godzinę. Pocenie się jest naturalnym mechanizmem regulującym temperaturę naszego ciała. Pot ma również pozytywne działanie ponieważ tworzy powłokę ochronną zabezpieczającą skórę przed bakteriami, wirusami i grzybami na które jesteśmy narażeni z zewnątrz.; Taką powłokę ochronną nazywamy płaszczem hydrolipidowym.

Potliwość to sprawa indywidualna i zależy od ilości gruczołów potowych rozmieszczonych na jednym centymetrze kwadratowym skóry. U osób aktywnie trenujących aktywność gruczołów potowych jest znacznie wyższa. Z potem tracimy ważne składniki mineralne, pierwiastki, białko i inne. Jeśli utrata płynu w organizmie nie zostanie natychmiast wyrównana wówczas nasz organizm słabnie. Niedobór płynów  powoduje również: zaburzenia koncentracji, senność, osłabienie. Jeśli potliwość przytrafia się częściej niż innym należy zacząć działać.
Aby poradzić sobie z tą nieprzyjemną dolegliwością pojawiająca się np. w sytuacji większego stresu emocjonalnego można sprawdzić naturalne sposoby pomagające ograniczać wydzielanie nieprzyjemnej wilgoci i zneutralizować zapach.

Woda
Potliwość zwiększa również picie kawy, czarnej herbaty, alkoholu.
Najprostszy, najtańszy  i najszybszy sposób na uzupełnienie płynów to woda mineralna zawierająca w swoim składzie związki śladowe (np. żelazo, jod)  i składniki mineralne (np. magnez, wapń, potas, sód). W okresie upałów należy pić co 20 minut do pół litra wody. Woda oczyszcza nerki oraz przyspiesza usuwanie nagromadzonych w organiźmie toksyn. Niebezpieczne toksyny.

Zioła
Napary i herbatki ziołowe np. z mięty, pokrzywy, szałwi doskonale sprawdzają się podczas upałów. Działanie pokrzywy dla zdrowia. Należy zwracać uwagę, aby nie były to napary lub herbaty z ziół które wykazują  działanie napotne dla organizmu np. kwiat bzu czarnego, rumianek. Herbatę z mięty można pić w postaci ciepłej lub jako mrożony napój z dodatkiem cytryny lub limonki.
Jako uzupełnienie płynów godne polecenia są soki owocowe lub warzywne, które również można rozcieńczać w proporcji 1:1 z wodą. Pokarmy wpływające na jakość snu.
Na przykład sok wyciśnięty z młodych oczyszczonych liści pokrzywy lub łagodna herbata z tej rośliny wzmocni, oczyści z toksyn oraz uzupełni brak żelaza w organiźmie.

Zmiany w diecie
Ogranicz spożywanie mięsa oraz wędlin. Białko ze spożytych produktów spożywczych wydzielające się  z potem powoduje jego przykry zapach.
Korzystne efekty przyniesie włączenie do diety warzyw takich jak; pomidory, cukinię, marchew, sałaty. Pomysł na lekki obiad.
Niekiedy wzmożona potliwość może być oznaką choroby tarczycy, układu pokarmowego, nerek lub cukrzycy. Leczenie nadpotliwości najlepiej prowadzić pod nadzorem lekarza.

TrenujZdrowie Ewa Baura
www.info.trenujzdrowie.pl