Ćwiczenia to świetny sposób na walkę ze stresem Trenowanie jest ważnym elementem obniżającym negatywny wpływ stresu na nasz organizm. Pozwala zapomnieć na chwilę o nierozwiązanych sprawach i trapiących nas kłopotach.

Nasz umysł, podczas aktywności fizycznej przenosi swoją główną uwagę na funkcje naszego organizmu. Intensywne ćwiczenia pozwalają zużytkować nagromadzony w nas nadmiar energii emocjonalnej co sprzyja późniejszemu relaksowi i odpoczynkowi. Można by powiedzieć że wysiłek fizyczny stanowi swego rodzaju wentyl bezpieczeństwa przez który „uchodzi” nadmiar emocji, a to one wielokrotnie są przyczyną wielu dysfunkcji a nawet chorób. Silny stres dezorganizuje prawidłowe funkcjonowanie organizmu a ćwiczenia pozwalają znacznie szybciej wrócić do stanu równowagi.
Wybór rodzaju aktywności
Należy pamiętać, że nie każda aktywność jest tak samo korzystna. Ważnym elementem jest dobór formy ruchu do typu osobowości, dlatego inną dyscyplinę powinny wybrać osoby pobudliwe, a inną spokojne i opanowane. Otwartą kwestią pozostaje to, czy osoby spokojne powinny pobudzać się poprzez wybór dynamicznych dyscyplin i czy osoby o pobudliwym usposobieniu powinny ćwiczyć dyscypliny uspokajające. Moim zdaniem w wielu przypadkach mogłoby to przynieść dobre efekty, gdyż im bardziej dążymy do ogólnej równowagi tym lepiej. Zdaję sobie jednak sprawę, że dla kogoś o energicznym usposobieniu długotrwałe uprawianie dyscypliny spokojnej typu joga czy pilates może wydawać się nudne. W tej kwestii obserwacja siebie i reakcji swojego organizmu odegrać może kluczową rolę. To ty musisz obserwować swój organizm i podjąć decyzję co tobie bardziej odpowiada i co przynosi więcej korzyści.
Poprawiaj swoją samoocenę
Trenowanie i obserwowanie postępów u siebie może być ważnym elementem podnoszenia swojej wartości. Wielokrotnie obserwowałem młodych, skromnych ludzi jak nabierali poczucia własnej wartości, kiedy wzrastała ich forma fizyczna. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że zdrowie stanowi podstawę naszej egzystencji i kiedy nasz organizm funkcjonuje poprawnie możemy skoncentrować się w pełni na innych sprawach. Kiedy coś w nas niedomaga, odciąga to naszą uwagę od pracy, nauki, rozrywki itd. Czując że mamy wydolny organizm wzrasta wiara w siebie i w to, że możemy wiele dokonać. Nasz umysł dostając pozytywne sygnały od reszty ciała bardziej optymistycznie przetwarza informacje z otoczenia. Problemy wydają się mniej uciążliwe do rozwiązania i nie przysparzają aż tak dotkliwych stresów. Dzięki trenowaniu możemy również wiele nauczyć się o sobie i o swoich reakcjach, a ta wiedza wielokrotnie może pomóc nam podczas profilaktyki i zapobieganiu chorobom. Organizm z wyprzedzeniem wysyła sygnały, często subtelne, mówiące na przykład o niedoborach, przeciążeniach, dysfunkcjach itp. Właściwe odczytywanie tych sygnałów może dać nam możliwość wczesnego zadziałania i powrotu do stanu równowagi poprzez odpoczynek, odnowę biologiczną czy właściwą dietę.