Cukier ma rozkoszny smak i wielu ludzi nie wyobraża sobie rezygnacji z jego słodkości. Niektórzy są wręcz od niego uzależnieni i często sięgają po słodkie przekąski. Musimy jednak pamiętać, że cukier obwinia się o powodowanie wielu, groźnych chorób. Niestety, ale wraz z kolejnymi naukowymi badaniami, wydłuża się lista złych rzeczy, które może wyrządzić w naszych organizmach.

Boska cząsteczka

Glukoza odgrywa rolę paliwa dla komórek i „napędza” życie na Ziemi. Jest to kosmiczna energia, która dzięki słońcu powstaje w roślinach w procesie fotosyntezy i dalej przekazywana jest poprzez kolejne ogniwa łańcucha pokarmowego. Wyprodukowana przez naturę glukoza jest katalizatorem miliardów reakcji chemicznych w procesie przemiany materii, zachodzących codziennie w naszym organizmie. To cząsteczki zasilające nas energią życiową i podtrzymujące funkcje naszego ciała i umysłu. Bardzo potrzebujemy węglowodanów, z których glukoza będzie uwalniała się sukcesywnie w ilościach zgodnych z zapotrzebowaniem organizmu. Natomiast nie potrzebujemy sacharozy, z której glukoza uwalnia się w sposób gwałtowny i powoduje nagły wzrost poziomu cukru we krwi, z którym organizm musi sobie szybko poradzić. Cukier buraczany i trzcinowy, który najczęściej spożywamy, składa się prawie w całości z sacharozy. Problem polega na tym, że ten rodzaj cukru dostarczamy do organizmu zbyt często i w zbyt dużych ilościach. (Warzywa poprawiające odporność)

Cukier jak narkotyk

Glukoza, w naszym organizmie, przechodzi różne szlaki metaboliczne i jest metabolizowana również do substancji opiato pochodnych, które w mózgu działają podobnie do narkotyków. Ktoś, kto lubi słodkie rzeczy, w przypadku ich odstawienia zachowuje się jak osoba uzależniona na „głodzie”. (Przyprawy poprawiające trawienie)

Podstępna fruktoza

Sacharoza to dwucukier złożony z glukozy i fruktozy. Podczas gdy glukozę nasz organizm wykorzystuje to fruktoza jest nam zupełnie do niczego nie potrzebna. Fruktoza metabolizowana jest w organizmie dokładnie tak jak alkohol. Różnica polega na tym, że alkohol jest metabolizowany jeszcze w naszym mózgu, stąd uczucie „stanu po spożyciu”, z fruktozą jest jeszcze gorzej, bo nic nie wskazuje, że ją „przedawkowaliśmy” Tak samo jak alkoholem, fruktozą można doprowadzić do stłuszczenia wątroby, poza tym działa ona bardzo zapalnie na cały organizm. Fruktoza jest również głównym winowajcą nadmiernego tycia. Szczególnie unikaj produktów z zawartością syropu glukozowo - fruktozowego! (Uciekaj przed rakiem na własnych nogach)

 Cukier „wpycha” się w nas we wszystkim

Rynek cukru w Polsce wart jest 6 mld zł rocznie, więc wiadomo, o co toczy się gra. Zjadamy ok. 40 kg cukru rocznie licząc średnio na osobę i z roku na rok odnotowuje się tendencję wzrostową. Przed II wojną światową było to 11 kg. Ponad 80% cukru spożywa się w postaci przetworzonej, czyli ukrytej. Nawet, jeśli ograniczymy słodzenie herbaty czy kawy to i tak producenci produktów spożywczych dosładzają nam prawie wszystko.

Ile cukru jest w produktach:

  • słoik dżemu niskosłodzonego zawiera do 40 % cukru,
  • słoik zwykłego dżemu zawiera do 60% cukru,
  • jogurt owocowy zawiera kilka łyżek cukru,
  • półlitrowa butelka Coca Coli zawiera 14 łyżeczek cukru,

Wiele produktów jest słodkich i łatwo rozpoznać, że zawierają cukier, ale przyznam się, że niektóre nie podejrzewałem o to, że dodaje się do nich rafinowany dodatek smakowy.

Cukier dodaje się do np.: pasztetówki, gotowych zup, sajgonków, pieczywa, gotowego ciasta francuskiego, pizzy, metki wędzonej, łososia wędzonego, filetów śledziowych, ketchupu, gotowych sosów, serka wiejskiego, sałatek mięsnych, drobiowych, rybnych, sosu bolońskiego, śledzi smażonych, majonezu, sałatki ziemniaczanej, szynki, niektórych kiełbas i innych wędlin.

Co złego w naszych organizmach powoduje cukier?

 Próchnica zębów. Nadmiar spożywanego cukru jest jedną z podstawowych przyczyn próchnicy. Sacharoza zawarta w cukrze jest ulubionym pokarmem bakterii z gatunku paciorkowców, powodujących próchnicę.

Nadwagę i otyłość. Sacharoza rozpuszcza się natychmiast w naszym organizmie, co prowadzi do spontanicznego wzrostu poziomu stężenia glukozy we krwi. Jeśli jest jej zbyt dużo w stosunku do zapotrzebowania, powstają z niej cząsteczki triglicerydów, a te zostają umieszczone w komórkach tłuszczowych.

Cukrzycę. Zbyt częste dostarczanie wraz z pokarmem łatwo uwalnianej glukozy, powoduje częste wzrosty poziomu glukozy we krwi. Ta sytuacja zmusza trzustkę do intensywnej produkcji insuliny, prowadząc z biegiem czasu do przeciążenia tego organu i do cukrzycy typy II. Nie leczona cukrzyca może prowadzić do wielu groźnych dla zdrowia a nawet życia następstw.

Nadciśnienie tętnicze. Nadmiar insuliny wydzielonej na skutek spożycia cukru, słodyczy i słodkich napojów jest przyczyną nadciśnienia. W sytuacji stałego nadużywania cukru, mechanizmy kontroli insuliny i glukozy rozregulowują się. W wyniku tego wartości insuliny są permanentnie zawyżone, a tym samym często jest też za wysokie ciśnienie skurczowe.

Nerwice, depresje, ADHD. Mózg i komórki nerwowe potrzebują energetycznego paliwa, jakim jest glukoza. Brak energii oznacza zakłócenia w pracy naszego układu nerwowego. Niezdrowy sposób odżywiania obfitujący w dużą ilość słodkich i przetworzonych produktów prowadzi po latach do stałego zmniejszenia się stężenia cukru we krwi. Taki stan określa się mianem hipoglikemii. Okazuje się, że co najmniej dwie trzecie ludzi cierpi stale bądź okresowo na nią. (Naturalne metody na pozbycie się stresu)

Jak ograniczyć zagrożenie?

Staraj się ograniczyć lub wyeliminować słodzenie i słodkie przekąski i przystawki. Czytaj etykiety i przeliczaj zawartość cukru w spożywanych produktach, oczywiście te o największej zawartości eliminuj ze swojej diety.

www.trenujzdrowie.pl Jacek Baura.