Rzędne wysypiska zostaną podniesione o 5m. Miasto otrzymało pozwolenie.
3 stycznia Prezydent Miasta Ostrowa Wielkopolskiego wystąpiła do Marszałka Województwa Wielkopolskiego z wnioskiem o wyrażenie opinii w sprawie podniesienia rzędnych na ostrowskim wysypisku. Planowane działanie zalicza się do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko. W toku postępowania wyjaśniającego wezwano inwestora do uzupełnienia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Dokumentację uzupełniono i 9 września inwestor dostał "zielone światło". Rzędna składowania wynosząca 159,9 m n.p.m. ulegnie podniesieniu o 5,1 m co pozwoli na zwiększenie pojemności kwatery 1/3 składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne o ok. 115 000 m3 a także wydłużenie terminu eksploatacji instalacji o ok. 3 lata. Planowane działanie będzie miało charakter zmiany sposobu eksploatacji instalacji i nie będzie wiązało się z wprowadzeniem zmian w konstrukcji kwatery poprzez jej przebudowę, podwyższenie obwałowań czy budowę nowych elementów.
O protestach mieszkańców ws. rzędnych - LINK
Równolegle na osiedlu Zębców odbywa się akcja protestacyjna w sprawie odorów wysypiska - LINK i LINK
Treść pisma - Marszałek Województwa Wielkopolskiego:
"POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 77 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r., poz. 283 ze zm.), w związku z art. 376 pkt 2b i art. 378 ust. 2a pkt 2 i pkt 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r., poz. 1219) oraz art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r., poz. 256 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Prezydenta Miasta Ostrowa Wielkopolskiego"
"POSTANAWIAM
zaopiniować pozytywnie realizację przedsięwzięcia polegającego na zmianie rzędnych składowania na kwaterze 1/3 składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne przy ul. Staroprzygodzkiej 121, 63-400 Ostrów Wielkopolski, zlokalizowanego na działkach 6/1, 6/3, 6/4, 7/1, 7/2, 7/3, 7/4, 7/5 obręb ewidencyjny 0146 Ostrów Wielkopolski."
"UZASADNIENIE
Pismem znak: WGS.ROS.6220.14.2019 z dnia 3.01.2020 r. (data wpływu: 13.01.2020 r.) Prezydent Miasta Ostrowa Wielkopolskiego wystąpił do Marszałka Województwa Wielkopolskiego z wnioskiem o wyrażenie opinii w przedmiocie warunków realizacji przedsięwzięcia polegającego na zmianie rzędnych składowania na kwaterze 1/3 składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne przy ul. Staroprzygodzkiej 121, 63-400 Ostrów Wielkopolski, zlokalizowanego na działkach 6/1, 6/3, 6/4, 7/1, 7/2, 7/3, 7/4, 7/5 obręb ewidencyjny 0146 Ostrów Wielkopolski. Inwestorem ww. przedsięwzięcia jest Regionalny Zakład Zagospodarowania Odpadów sp. z o. o., z siedzibą przy ul. Staroprzygodzkiej 121, 63-400 Ostrów Wielkopolski.
Planowane przedsięwzięcie należy do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 47 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839). Ww. przedsięwzięcie dotyczy istniejącej instalacji do unieszkodliwiania odpadów – kwatery nr 1/3 składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne, która eksploatowana jest na podstawie pozwolenia zintegrowanego, udzielonego mocą decyzji Marszałka Województwa Wielkopolskiego znak: DSR-VI.7222.45.2012 z dnia 10.05.2013 r., zmienionej decyzjami Marszałka Województwa Wielkopolskiego znak: DSR-II-2.7222.32.2013 z dnia 22.10.2013 r., znak: DSR-II-2.7222.126.2014 z dnia 2.03.2015 r., znak: DSR-II-2.7222.87.2016 z dnia 30.12.2016 r. (w zakresie oznaczenia Prowadzącego instalację) oraz znak: DSR-II-2.7222.2.2019 z dnia 29.05.2020 r.
Przedsięwzięcie kwalifikowane jest jako instalacja, o której mowa w art. 201 ust. 1 ustawy z dnia
27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. Obowiązek posiadania pozwolenia zintegrowanego wynika z zaliczenia przedmiotowego przedsięwzięcia do instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości wymienionej w ust. 5 pkt 4 załącznika do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 sierpnia 2014 r. w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości (Dz. U. z 2014 r., poz. 1169).
Kwatera 1/3 składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w Ostrowie Wielkopolskim posiada status instalacji komunalnej, zgodnie z zapisami aktualnie obowiązującego „Planu gospodarki odpadami dla województwa wielkopolskiego na lata 2016-2020 wraz z planem inwestycyjnym”.
Wobec powyższego na podstawie art. 77 ust. 1 pkt 3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, w związku z art. 378 ust. 2a pkt 2 i pkt 3 ustawy – Prawo ochrony środowiska, organem właściwym do wydania niniejszej opinii jest Marszałek Województwa Wielkopolskiego.
W toku postępowania wyjaśniającego wezwano Inwestora do uzupełnienia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Dokumentację uzupełniono w żądanym zakresie.
Planowane przedsięwzięcie polega na podniesieniu rzędnych składowania na kwaterze 1/3 składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne przy ul. Staroprzygodzkiej 121, 63-400 Ostrów Wielkopolski, zlokalizowanego na działkach 6/1, 6/3, 6/4, 7/1, 7/2, 7/3, 7/4, 7/5 obręb ewidencyjny 0146 Ostrów Wielkopolski. Planowane działanie będzie miało charakter zmiany sposobu eksploatacji instalacji i nie będzie wiązało się z wprowadzeniem zmian w konstrukcji kwatery poprzez jej przebudowę, podwyższenie obwałowań czy budowę nowych elementów. W wyniku realizacji przedsięwzięcia dotychczasowa maksymalna rzędna składowania wynosząca 159,9 m n.p.m. ulegnie podniesieniu o 5,1 m co pozwoli na zwiększenie pojemności kwatery 1/3 składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne o ok. 115 000 m3 a także wydłużenie terminu eksploatacji instalacji o ok. 3 lata.
W raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko określono rodzaje i ilości odpadów przetwarzanych na etapie eksploatacji instalacji, w tym unieszkodliwiania w procesie D5 oraz odzysku w procesie R5. Odzysk metodą R5 polega na wykorzystaniu odpadów do wykonania warstw izolacyjnych oraz budowy tymczasowych dróg dojazdowych na składowisku odpadów. Ww. rodzaje i ilości przetwarzanych odpadów w ciągu roku pozostają niezmienne w stosunku do warunków określonych w ww. pozwoleniu zintegrowanym na eksploatację instalacji do unieszkodliwiania odpadów – kwatery nr 1/3 składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne. Z przedstawionych informacji wynika, że sposób postępowania z odpadami będzie zgodny z wymogami ochrony środowiska i ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r., poz. 797 ze zm.). Eksploatację składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne, należy prowadzić zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie, ze szczególnym uwzględnieniem rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie składowisk odpadów (Dz. U. z 2013 r., poz. 523).
W raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko zawarto dane oraz obliczenia wielkości emisji substancji wprowadzanych do powietrza z emitorów zlokalizowanych na terenie instalacji, którymi odprowadzane będą gazy i pyły pochodzące z terenu zakładu. Z wykonanych obliczeń wynika, iż emisje gazów i pyłów nie będą powodować przekroczeń poziomów dopuszczalnych określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 24 sierpnia 2012 r. w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. z 2012 r., poz. 1031 ze zm.) oraz częstości przekroczeń określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010 r. w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. z 2010 r. Nr 16, poz. 87). Podwyższenie rzędnej składowania na eksploatowanej kwaterze nr 1/3 nie wpłynie na ilość emitorów na terenie instalacji.
W raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dokonano oceny wpływu przedmiotowego przedsięwzięcia w zakresie gospodarki wodno-ściekowej. Instalacja zaopatrywana jest w wodę wyłącznie z gminnego systemu wodociągowego na podstawie podpisanej umowy. Woda na potrzeby instalacji wykorzystywana jest do celów technologicznych – przygotowanie roztworu do brodzika dezynfekcyjnego oraz do celów socjalno-bytowych pracowników w ilości około 320 m3/r. Po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia polegającego na podniesieniu maksymalnej rzędnej składowania odpadów eksploatowanej kwatery nr 1/3 składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne nie będzie zachodziło zwiększone zużycie wody na potrzeby instalacji w stosunku do stanu przed zaplanowanymi zmianami. Zaplanowane zmiany nie będą miały również wpływu na stan i skład powstających ścieków przemysłowych – odcieków ze składowiska oraz na zwiększenie ich ilości, gdyż powierzchnia kwatery w związku z planowanym podniesieniem rzędnych składowania nie ulegnie zwiększeniu. W raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko przedstawiono rozwiązania zapewniające ochronę środowiska wodnego i gruntowo-wodnego. Planowana zmiana nie wpłynie na stan zastosowanych dotychczas zabezpieczeń chroniących środowisko gruntowo–wodne.
Planowane przedsięwzięcie polegające na zmianie rzędnych składowania na kwaterze 1/3 nie wiąże się z wprowadzeniem nowych źródeł hałasu. Realizacja przedsięwzięcia nie spowoduje więc zmian
w oddziaływaniu akustycznym instalacji na najbliższe tereny podlegające ochronie akustycznej.
Jak wynika z art. 77 ust. 7 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, w rozpatrywanej sprawie nie stosuje się przepisów art. 106 § 3 i § 5-6 Kodeksu postępowania administracyjnego, zatem opinia odnośnie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nie jest wydawana w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie. Jednocześnie wymaga podkreślenia, że opinia ta wydawana jest w ramach prowadzonego postępowania administracyjnego, tak więc zgodnie z regułami wynikającymi z art. 123 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, winna ona mieć formę niezaskarżalnego postanowienia.
Mając powyższe na uwadze, Marszałek Województwa Wielkopolskiego postanawia jak w sentencji"
Napisz komentarz
Komentujesz jako: Gość Facebook Zaloguj