Od 19 marca br., na terenie całego województwa rozpocznie się akcja pn. Prędkość- zero tolerancji. Policjanci ruchu drogowego będą zwracali szczególna uwagę na każde, nawet najmniejsze wykroczenia w tym zakresie. To właśnie łamanie przepisów dotyczących ograniczeń prędkości jest jedną z najczęstszych przyczyn wypadków drogowych.
| Źródło: KPP Ostrów Wielkopolski
Przez kilka dni policja będzie prowadzić wzmożone działania
Nadmierna prędkość to jedna z głównych przyczyn wypadków i kolizji na polskich drogach. Jest ona kontrolowana przez policjantów każdego dnia. Większości zdarzeń drogowych można by uniknąć, gdyby kierowcy przestrzegali ograniczeń prędkości wynikających z przepisów i znaków drogowych. Od 19 marca br. na terenie województwa wielkopolskiego rozpocznie się akcja pn. Prędkość- zero tolerancji.
Policjanci będą zwracali szczególną uwagę na każde, nawet najmniejsze przekraczanie przepisów w tym zakresie. Pamiętajmy, że poruszać się należy z prędkością, która jest określona w przepisach ruchu drogowego, to znaczy, że gdy znak wskazuje na prędkość 50km/h, to właśnie maksymalnie tak szybko możemy jechać.
W 2016 roku na drogach woj. wielkopolskiego zaistniało 36.758 zdarzeń drogowych, w tym 2.304 wypadki, w których 249 osób poniosło śmierć, a 2.669 doznało obrażeń ciała. Policji zgłoszono 34.454 kolizje drogowe. W porównaniu z rokiem 2015 r. nastąpił wzrost liczby:
wypadków drogowych o 110 zdarzeń
ofiar śmiertelnych o 4 osoby
rannych o 149 osób
kolizji drogowych o 4.896 zdarzeń
Sprawcami blisko 85 % zdarzeń byli kierujący pojazdami. W 2016 roku wielkopolscy policjanci zarejestrowali 2.013 wypadków z winy kierujących, w których 201 osób zginęło, a 2.367 zostało rannych. Ponadto zgłoszono również 28.942 kolizje drogowe.
Od wielu lat, jedną z głównych przyczyn tragicznych w skutkach wypadków drogowych jest nadmierna prędkość i zachowania związane z prędkością takie, jak:
niedostosowanie prędkości do warunków ruchu,
niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami,
gwałtowne hamowanie
Wykroczenia spowodowane niedostosowaniem prędkości do warunków ruchu, niezachowaniem bezpiecznej odległości między pojazdami i gwałtownym hamowaniem stanowiły w 2016 roku odpowiednio:
28,8 % wypadków drogowych spowodowanych przez kierujących,
34,3 % osób zabitych w wypadkach spowodowanych przez kierujących,
31,1 % osób zabitych w wypadkach spowodowanych przez kierujących,
36,4 % kolizji drogowych spowodowanych przez kierujących.
Bardzo niepokojącym zjawiskiem, niekorzystnie wpływającym na stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym w województwie wielkopolskim, jest wzrost udziału „prędkości” jako głównej przyczyny powstawania wypadków, w porównaniu do roku 2015.
RODZAJE ZDARZEŃ DROGOWYCH SPOWODOWANYCH „PRĘDKOŚCIĄ”
Niektóre rodzaje zdarzeń drogowych, gdzie główną przyczyną było niedostosowanie prędkości jazdy:
WIEK SPRAWCÓW ZDARZEŃ DROGOWYCH SPOWODOWANYCH „PRĘDKOŚCIĄ”
Najliczniejszą grupą wiekową sprawców zdarzeń drogowych, gdzie główną przyczyną było niedostosowanie prędkości jazdy są osoby młode, w wieku 18-35 lat:
SZYBCIEJ ZAWSZE OZNACZA NIEBEZPIECZNIEJ
Powyżej przytoczone zostały dane statystyczne zdarzeń drogowych, gdzie główną przyczyną była „prędkość”. Z całą pewnością „prędkość” miała swój niekorzystny udział w większości zdarzeń drogowych zaistniałych na terenie Wielkopolski.
Pamiętajmy, że większa prędkość jazdy to:
gorsza obserwacja drogi,
zawężenie pola widzenia,
zbyt późne zauważenie przeszkody (stojącego pojazdy, pieszego, ubytku w nawierzchni drogi, itp.),
mniej czasu na reakcję,
podejmowanie szybko niewłaściwych decyzji o wykonaniu manewrów, np. wyprzedzania, skrętu, itp.
wydłużenie drogi hamowania i drogi zatrzymania.
Policjanci będą zwracali szczególną uwagę na każde, nawet najmniejsze przekraczanie przepisów w tym zakresie. Pamiętajmy, że poruszać się należy z prędkością, która jest określona w przepisach ruchu drogowego, to znaczy, że gdy znak wskazuje na prędkość 50km/h, to właśnie maksymalnie tak szybko możemy jechać.
W 2016 roku na drogach woj. wielkopolskiego zaistniało 36.758 zdarzeń drogowych, w tym 2.304 wypadki, w których 249 osób poniosło śmierć, a 2.669 doznało obrażeń ciała. Policji zgłoszono 34.454 kolizje drogowe. W porównaniu z rokiem 2015 r. nastąpił wzrost liczby:
wypadków drogowych o 110 zdarzeń
ofiar śmiertelnych o 4 osoby
rannych o 149 osób
kolizji drogowych o 4.896 zdarzeń
Sprawcami blisko 85 % zdarzeń byli kierujący pojazdami. W 2016 roku wielkopolscy policjanci zarejestrowali 2.013 wypadków z winy kierujących, w których 201 osób zginęło, a 2.367 zostało rannych. Ponadto zgłoszono również 28.942 kolizje drogowe.
Od wielu lat, jedną z głównych przyczyn tragicznych w skutkach wypadków drogowych jest nadmierna prędkość i zachowania związane z prędkością takie, jak:
niedostosowanie prędkości do warunków ruchu,
niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami,
gwałtowne hamowanie
Wykroczenia spowodowane niedostosowaniem prędkości do warunków ruchu, niezachowaniem bezpiecznej odległości między pojazdami i gwałtownym hamowaniem stanowiły w 2016 roku odpowiednio:
28,8 % wypadków drogowych spowodowanych przez kierujących,
34,3 % osób zabitych w wypadkach spowodowanych przez kierujących,
31,1 % osób zabitych w wypadkach spowodowanych przez kierujących,
36,4 % kolizji drogowych spowodowanych przez kierujących.
Bardzo niepokojącym zjawiskiem, niekorzystnie wpływającym na stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym w województwie wielkopolskim, jest wzrost udziału „prędkości” jako głównej przyczyny powstawania wypadków, w porównaniu do roku 2015.
RODZAJE ZDARZEŃ DROGOWYCH SPOWODOWANYCH „PRĘDKOŚCIĄ”
Niektóre rodzaje zdarzeń drogowych, gdzie główną przyczyną było niedostosowanie prędkości jazdy:
WIEK SPRAWCÓW ZDARZEŃ DROGOWYCH SPOWODOWANYCH „PRĘDKOŚCIĄ”
Najliczniejszą grupą wiekową sprawców zdarzeń drogowych, gdzie główną przyczyną było niedostosowanie prędkości jazdy są osoby młode, w wieku 18-35 lat:
SZYBCIEJ ZAWSZE OZNACZA NIEBEZPIECZNIEJ
Powyżej przytoczone zostały dane statystyczne zdarzeń drogowych, gdzie główną przyczyną była „prędkość”. Z całą pewnością „prędkość” miała swój niekorzystny udział w większości zdarzeń drogowych zaistniałych na terenie Wielkopolski.
Pamiętajmy, że większa prędkość jazdy to:
gorsza obserwacja drogi,
zawężenie pola widzenia,
zbyt późne zauważenie przeszkody (stojącego pojazdy, pieszego, ubytku w nawierzchni drogi, itp.),
mniej czasu na reakcję,
podejmowanie szybko niewłaściwych decyzji o wykonaniu manewrów, np. wyprzedzania, skrętu, itp.
wydłużenie drogi hamowania i drogi zatrzymania.
Napisz komentarz
Komentujesz jako: Gość Facebook Zaloguj