| Źródło: Starostwo Powiatowe w Ostrowie Wlkp.
Usuń azbest, urząd pokryje koszty
Program współfinansuje Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu z udziałem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie, powiat ostrowski oraz gminy z terenu powiatu. Warunkiem otrzymania dofinansowania jest m.in. złożenie odpowiedniego wniosku do właściwego Urzędu Gminy. Program obejmuje działania polegające na demontażu oraz na usunięciu wcześniej już zdeponowanych wyrobów azbestowych.
W Polsce azbest wykorzystywany był głównie przy produkcji wyrobów budowlanych tzw. płyt eternitowych, które z czasem ulegając erozji stanowią poważne zagrożenie dla zdrowia ludzi. Jego usuwaniem zajmują się specjalistyczne firmy, które mają także obowiązek zagospodarować niebezpieczny materiał unieszkodliwiając go na wskazanych specjalistycznych składowiskach. Proces usuwania azbestu jest jednak kosztowny, dlatego coraz więcej osób chce skorzystać z dofinansowania.
Zgodnie z Programem Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009- 2032 usunięcie i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest musi nastąpić do 2032 roku. Z terenu powiatu ostrowskiego od 2010 roku wyroby azbestowe systematycznie są usuwane. W 2010 roku unieszkodliwiono z powiatu ostrowskiego ok. 250 ton zdjętego wcześniej azbestu, w 2011 ok. 220 ton, w 2012 ok. 603 tony, w 2013 ok. 505 ton, w 2014 ok. 665 ton, natomiast w roku późniejszym ok. 638 ton. Szacuje się, że średni dach na domu jednorodzinnym to ilość 2 ton płyt azbestowych.
W tegorocznym programie mogą wziąć udział:
- osoby fizyczne
- wspólnoty mieszkaniowe
- działkowcy uprawnieni do korzystania z działki w rodzinnym ogrodzie działkowym na podstawie prawa do działki posiadające tytuł prawny do dysponowania nieruchomością, które posiadają nieruchomość (nie związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej) na terenie powiatu ostrowskiego, na której znajdują się wyroby i materiały zawierające azbest i dokonają zgłoszenia do urzędu gminy właściwego według miejsca położenia nieruchomości
Dofinansowanie programu obejmuje 100% kosztów demontażu lub usunięcia, transportu i unieszkodliwienia wyrobów zawierających azbest. Górny limit dofinansowania wynosi 7 000 zł. Koszt zakupu i montażu nowego pokrycia dachowego ponosi podmiot biorący udział w programie.
Aby wziąć udział w programie należy:
a) Dokonać zgłoszenia na odpowiednim formularzu we właściwym urzędzie gminy
b) W zgłoszeniu podać m.in. nr działki, obręb, szacunkową ilość odpadów azbestowych przewidzianych do demontażu lub usunięcia
c) Do zgłoszenia dołączyć tytuł prawny do dysponowania nieruchomością (akt notarialny, umowa najmu, umowa dzierżawy, wypis z rejestru gruntów wystawiony nie później niż 3 miesiące przed datą składania zgłoszenia, kopię uchwały wspólnoty powołującej zarząd, odpis z Księgi Wieczystej dla nieruchomości gruntowej – w przypadku wspólnot mieszkaniowych, uchwała PZD ustanawiająca na rzecz członka bezpłatne i bezterminowe prawo użytkowania działki i pobierania z niej pożytków lub umowa cywilno-prawna zawarta w formie aktu notarialnego ustanawiająca na rzecz członka prawo użytkowania działki lub umowa dzierżawy działkowej- w przypadku działkowców)
d) W przypadku zgłoszenia na demontaż, transport i unieszkodliwienie dołączyć kopię złożonego wniosku o zgłoszenie robót niewymagających pozwolenia na budowę (wymiana pokrycia dachu lub rozbiórka) bądź kopię pozwolenia na budowę lub rozbiórkę wydanych przez Starostę Ostrowskiego w Referacie Architektury i Budownictwa.
e) Właściwie wypełnić i dołączyć do zgłoszenia oświadczenie o pomocy de minimis w rolnictwie oraz formularz informacji przedstawianych przez wnioskodawcę
f) W przypadku rezygnacji z realizacji zadania, dostarczyć pismo do właściwego urzędu gminy lub starostwa
Nabór zgłoszeń do Programu „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu powiatu ostrowskiego rozpoczyna się z dniem 6 kwietnia i trwa do 10 czerwca bieżącego roku.
Napisz komentarz
Komentujesz jako: Gość Facebook Zaloguj