| Źródło: UMiG Nowe Skalmierzyce
Zabytkowy dworzec pięknieje
Jako priorytet uznano naprawę już dawno nieremontowanego, przeciekającego dachu. Końca dobiega konserwacja bocznych, parterowych części budynku o szerokości około czterech metrów. Położona tutaj została nowa papa- tak jak za czasów budowy dworca. Środkowa część dachu rozciągnięta jest na więźbie rozporowo-zastrzałowej, pokryta ceramiczną dachówką w zielone i czerwone wzory, które dzisiaj trudno już odróżnić. Zdecydowana większość dachówek i sama konstrukcja ma ponad sto lat, wymaga więc uzupełnienia i konserwacji. Wymiany wymaga również konstrukcja szklanego dziedzińca- świetlika. Krył on najważniejsze i zarazem najwyższe pomieszczenie wysokie na kilka kondygnacji, czyli tzw. jasny hol- Lichthalle.
Dworzec w Nowych Skalmierzycach powstał w roku 1895 jako stacja graniczna, po wybudowaniu linii kolejowej z Ostrowa (na obecnym dworcu znajdował się herb Ostrowa). Po wybudowaniu odcinka transgranicznego Kalisz – Szczypiorno – Nowe Skalmierzyce, stacja zyskała w 1906 połączenie z Koleją Warszawsko-Kaliską i systemem kolei Królestwa Polskiego. W latach 1904-1909 wybudowano okazały, neogotycki dworzec kolejowy. W 1913 spotkali się: cesarz Wilhelm II i car Mikołaj II. Od 1906 kursowały przez stację pociągi relacji Warszawa Kaliska – Wrocław Główny i Warszawa Kaliska – Poznań Główny. Po 1919 roku stacja straciła rolę granicznej, w 1922 roku, po wybudowaniu linii przez Kutno, wycofano połączenia Poznań-Warszawa, lata 90. to okres dalszego ograniczania liczby pociągów.
Napisz komentarz
Komentujesz jako: Gość Facebook Zaloguj