Jeżeli zakładasz własny biznes oparty o sprzedaż internetową, jedną z najbardziej podstawowych decyzji, jaką przyjdzie Ci podjąć, będzie dobór odpowiedniej platformy e-commerce, która najlepiej spełni Twoje potrzeby związane z prowadzeniem sklepu internetowego. Platform takich jest jednak naprawdę wiele – którą z nich wybrać?

Sklep w modelu SaaS czy „rozwiązanie pudełkowe”?

Pod tymi tajemniczo brzmiącymi nazwami kryją się dwie kategorie oprogramowania, przy każde z nich ma swoje plusy i minusy. Pierwsza z nich, czyli oprogramowanie SaaS, to sklepy niejako dzierżawione, znajdujące się na serwerach dostawcy oprogramowania. Drugie, to skrypty instalowane bezpośrednio na hostingu należącym do osoby kupującej dany skrypt. Różnice pomiędzy tymi dwoma podejściami są dość istotne.

Cechy sklepów w modelu SaaS
W przypadku modelu SaaS zupełnie inaczej rozkładają się koszta. Choć początkowo są one znacznie mniejsze, trzeba pamiętać, że abonament musi regulowany na bieżąco, zazwyczaj w trybie comiesięcznym, co zawsze warto przeliczyć na skalę roczną. Jednocześnie właściciel sklepu nie ma pełnych możliwości ingerowania w sam skrypt, co ogranicza możliwości w zakresie optymalizacji SEO, czy implementowania nowych funkcjonalności.
Z drugiej strony w przypadku sklepów udostępnianych w modelu SaaS pewien zakres funkcji dostępny jest już na starcie, bez potrzeby instalowania dodatków. Co więcej, sprawy związane z bezpieczeństwem serwera, czy aktualizacją samego oprogramowania, spadają na firmę udostępniającą usługę. Posiadacz sklepu nie musi się tym przejmować i może skupić się na prowadzeniu swojego biznesu.
Trzeba jednak pamiętać, że w razie zmiany platformy sklepowej, migracja danych może być częściowo zależna od konstrukcji danego sklepu SaaS, a samym właścicielom platform zależy raczej na pozyskiwaniu nowych klientów, niż na ułatwianiu odpływu do konkurencji.

Cechy sklepów „pudełkowych”
W przypadku sklepów instalowanych na własnym serwerze, takich jak Presta, czy Magento, sprawa wygląda inaczej. Instalacja, konfiguracja, czy modyfikacja, wymaga działań we własnym zakresie – podobnie zresztą, jak późniejsze aktualizacje oprogramowania. Do pewnego stopnia jest to możliwe za pomocą zautomatyzowanych funkcji, jednak część działań wymaga jednak pewnej wiedzy lub… wynajęcia osoby, która posiada odpowiednią wiedzę.
Z drugiej strony sklepy „pudełkowe” pozwalają na wdrażanie nawet nietypowych funkcjonalności. Na starcie posiadają mniej możliwości, niż sklepy typu SaaS, ale najpopularniejsze skrypty posiadają możliwość instalowania wtyczek oraz tak zwanych „integracji”, które funkcje takie dodają. Co więcej, w wielu przypadkach nie trzeba tych wtyczek tworzyć od nowa – istnieją całe bazy gromadzące gotowe dodatki.

Jakie funkcje mogą być szczególnie przydatne?
Spośród wszystkich wtyczek, funkcji, dodatków i integracji istnieją te ważne i ważniejsze. Z pewnością warto sprawdzić, na ile dany sklep będzie można zintegrować z systemami szybkich płatności, które z punktu widzenia klientów kupujących w sklepie są elementarną podstawą.
Warto także zadbać o możliwość połączenia sklepu z takimi usługami, jak Smart Allegro, Ceneo, czy różnego typu internetowe agregatory ofert. Równolegle warto także zadbać o integrację z usługami kurierskimi, czy z Paczkomatami InPostu.
Całość warto też wzbogacić o takie moduły, jak newsletter, połączenie z serwisami społecznościowymi (w tym możliwość udostępniania feedu produktowego dla kampanii FB Ads), czy integracja z oprogramowaniem magazynowym oraz księgowym.