Branża gastronomiczna to jedyny kanał sprzedaży produktów FMCG, który w 2017 roku odnotował wzrost. Co więcej, zmiana nawyków konsumenckich, mimo licznych problemów przed jakimi stanęły firmy z sektora HoReCa, daje powody do optymizmu. Jeśli przedsiębiorcy z branży gastronomicznej i hotelarskiej chcą jednak skorzystać z potencjalnych możliwości jakie niesie ze sobą tendencja wzrostowa, niezbędne jest utrzymanie przez nich płynności finansowej. W tym kontekście nie dziwi nikogo rosnąca popularność faktoringu, który jest obecnie najszybszym i najprostszym sposobem na zatory płatnicze i gwarancję stabilizacji finansowej.

Nie ulega wątpliwości, że branża gastronomiczna i hotelarska mają swoje problemy. Rosnąca konkurencja (zarówno sieciowa, jak i niesieciowa), rosnące koszty prowadzenia działalności w tym wysokie czynsze oraz brak wykwalifikowanych pracowników, a przede wszystkim wysokie koszty ich zatrudnienia, to smutna codzienność działalności wielu restauracji, barów i hoteli oraz firm ich obsługujących.  Jednocześnie, działający w tym sektorze przedsiębiorcy mają powody do optymizmu. Wzorce konsumpcyjne Polaków cały czas się zmieniają. Coraz więcej z nas korzysta na co dzień z lokali gastronomicznych, coraz częściej wypoczywamy w rodzimych ośrodkach czy hotelach SPA  – i to niekoniecznie tych najtańszych, gdyż jak pokazują badania, nie tylko coraz częściej jemy i śpimy „poza domem”, ale również  coraz więcej pieniędzy jesteśmy chętni  przeznaczyć na tego rodzaju rozrywkę. Tendencja wzrostowa w branży dotyczy również jeszcze jednego czynnika – coraz więcej firm z sektora HoReCa, szczególnie mniejszych dostawców działających w B2B, korzysta w swojej działalności z faktoringu. Jak się okazuje, w 2017 roku aż 24% wszystkich firm korzystających z faktoringu, to firmy z branży.

SKĄD BIERZE SIĘ POPULARNOŚĆ FAKTORINGU W BRANŻY HORECA I KTO MOŻE Z NIEGO SKORZYSTAĆ?

W gastronomii model zaopatrzenia od lat jest ten sam. Głównym typem dostawców są małe firmy i hurtownie dowożące towary do lokali. To właśnie one, by nie stracić swoich klientów oczekujących preferencyjnych modeli dostawy, muszą bardzo często godzić się na wystawianie faktur z długimi terminami płatności. Z tym samym problemem borykają się firmy dostarczające towary i usługi dla dużych hoteli. „Przy rosnącej konkurencji i biorąc pod uwagę fakt, że wszyscy nasi odbiorcy oczekują od nas terminowości i elastyczności w obsłudze zleceń, nie mogę pozwolić sobie na kręcenie nosem przy podpisywaniu kontraktów. – opowiada Pan Robert, właściciel niewielkiej firmy specjalizującej się w dostarczaniu półproduktów  do restauracji i lokali gastronomicznych na terenie Wielkopolski.  Za wszelką cenę staramy się zachować wizerunek rzetelnego, godnego zaufania partnera w biznesie. Pomaga nam w tym faktoring, bo dzięki niemu mam pieniądze na zakup potrzebnych towarów, czy wypłaty dla pracowników i spokojnie czekamy na to, aż nasi odbiorcy zapłacą swoje faktury, bez względu na to czy mają na to 30, 60 czy 90 dni. Pieniądze na bieżące wydatki i inwestycje są, biznes się kręci.”

Jak się okazuje, wysoka jakość nie dotyczy już jedynie jakości składników spożywczych dostarczanych do lokali gastronomicznych czy restauracji hotelowych. Wysokiej jakości oczekuje się również w sposobie prowadzenia biznesu, a tą pomoże zapewnić faktoring. W jaki sposób faktoring wpływa na relacje biznesowe i sposób prowadzenia działalności B2B?

Faktoring – usługa polegająca na wypłaceniu przez Faktora pieniędzy należnych firmie (Faktorantowi) z tytułu wykonanych usług czy dostarczonych towarów, przed terminem wymagalności danej faktury, a nawet już w 24h od momentu jej wystawienia, to usługa zapewniająca bieżące środki finansowe, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania każdego biznesu. Na zapewnienie sobie płynności finansowej w ten sposób mogą sobie obecnie pozwolić już wszyscy przedsiębiorcy i to zarówno ci z sektora MŚP, jak i ci prowadzący Jednoosobową Działalność Gospodarczą. Faktoring to bowiem szeroko dostępna, nowoczesna i łatwa usługa, która dostępna jest teraz nawet online. Za niewielką prowizję, prężnie rozwijające się biznesy i stojący na ich czele przedsiębiorcy oraz dyrektorzy finansowi, zgrabnie wykorzystują możliwości, jakie otwiera im natychmiastowy dostęp do przysługujących im w ramach należności pieniędzy. Co więcej, dzięki oferowaniu kontrahentom wydłużonych terminów płatności lub możliwości przerzucenia na faktora całego ryzyka związanego z potencjalną niewypłacalnością kontrahenta, faktoring pozwala na podniesienie jakości współpracy biznesowej, zachowanie wzorowych relacji i stworzenie istotnej przewagi konkurencyjnej.

JAKIE KORZYŚCI NIESIE FAKTORING DLA BRANŻY HORECA?

„Faktoring pozwala na łatwe kontrolowanie płynności finansowej, szczególnie w branży takiej jak branża HoReCa, w której długie terminy płatności są standardem. Jeśli moment, w którym zleceniodawca płaci Ci za wystawioną przez Ciebie fakturę nie jest tym samym momentem, w którym musisz ponieść koszty swojej działalności i wpadasz w pułapkę zatoru płatniczego, to właśnie faktoring rozwiązuje problem braku środków na finansowanie bieżącej działalności Twojej firmy”. – tłumaczy Damian Sapielak, dyrektor Departamentu Sprzedaży Mobilnej Idea Money S.A. „Dodatkowo, jeśli długie terminy płatności mogą skłonić Twoich klientów do zaoferowania Ci większych rabatów, możesz dodatkowo zarobić, mimo konieczności zapłacenia swojemu Faktorowi prowizji od sfinansowanej faktury. Obniżone koszty prowadzenia działalności i faktoring, który zapewnia płynność finansową bez obniżania zdolności kredytowej, to rozwiązanie idealne dla firm działających w B2B i szukających transparentnych, szybkich i łatwych form finansowania swojej działalności.

„O faktoringu dowiedziałam się niedawno.” – relacjonuje Pani Magdalena, dostarczająca produkty ekologiczne do lokali gastronomicznych i restauracji hotelowych w Poznaniu. „Jesteśmy niewielką firmą, ale nasze produkty są dobrej jakości. Odbiorcy to doceniają i często składają u nas zamówienia, tym bardziej, że moda na zdrowe jedzenie trwa, a szefowie kuchni cenią sobie smak świeżych warzyw z upraw ekologicznych. Niestety Ci duzi, nie maja pojęcia o potrzebach małych dostawców i standardowo proszą o wystawianie faktur z długim terminem płatności. Odkąd mamy faktoring nie jest to jednak dla nas żadnym problemem, a możliwość wykupienia tej usługi w formie abonamentu sprawia, że wiem dokładnie, ile zapłacę za dany miesiąc i nie muszę martwić się o chwilowy brak gotówki ” – dodaje.

 „Nasi Klienci podkreślają, że solidność, terminowość i elastyczność to wartości, na które najbardziej zwracają uwagę hotele, czy restauracje we współpracy z siecią dostawców. Klienci decydują się na faktoring, by zabezpieczyć się na wypadek sytuacji, w której nie będą mieli pieniędzy na bieżące realizowanie zleceń. Podoba im się brak konieczności posiadania twardych zabezpieczeń, szybkość działania nas jako ich Faktora i transparentność produktu. Płacisz prowizję, a pieniądze za fakturę masz na koncie w 24h.” – opowiada Magdalena Meler-Frąckowiak, dyrektor Regionu Zachodniego Departamentu Sprzedaży Idea Money. „Klientom z branży gastronomicznej oferuję produkty dopasowane do wielkości ich firmy i zapotrzebowania. Po wprowadzeniu Klienta do naszego systemu, może on korzystać ze swojego produktu w ramach ustalonego wspólnie limitu faktoringowego – czyli maksymalnej kwoty należności, jaką możemy dla niego sfinansować. Klient może śledzić wielkość dostępnego limitu w Internecie, a faktury przekazywać nam do sfinansowania nawet przez telefon.”

Faktoring w branży gastronomicznej i hotelarstwie to nie tylko coraz popularniejsza forma finansowania działalności, ale przede wszystkim okazja do rozwoju biznesu, dzięki gwarancji finansowej stabilizacji, a co za tym idzie możliwości przyjmowania nowych zleceń czy podejmowania nowych inwestycji.

Jesteś zainteresowany natychmiastową zamianą faktur na pieniądze? Wystarczy, że napiszesz do nas lub zadzwonisz pod numer tel. +48 785-995-236. Z przyjemnością przybliżymy Ci korzyści płynące z faktoringu i wspólnie dobierzemy ofertę dla Twojej firmy.