Podstawowe prawa konsumenta czyli jak uchronić się przed …
Konsultanci Punktu Informacji Europejskiej Europe Direct – Ostrów Wielkopolski służą Państwu pomocą w stacjonarnym punkcie informacyjnym, a dziś dzielą się z Państwem najważniejszymi kwestiami związanymi z polityką konsumencką Unii Europejskiej.
Jednolity rynek Unii Europejskiej to jedno z najważniejszych osiągnięć UE oraz jeden z największych rynków detalicznych na świecie. Umożliwia on około 500 mln konsumentów swobodny handel ponad granicami krajowymi, a także zapewnia im szeroki wybór, elastyczność, jakość i przystępne ceny. Unijna polityka konsumencka ma przede wszystkim pomagać konsumentom w maksymalnym wykorzystywaniu tych możliwości. Dlatego właśnie Unia Europejska gwarantuje konsumentom określone prawa oraz zapewnia wsparcie w przypadku, gdy prawa te nie są przestrzegane.
Główne osiągnięcia unijnej polityki konsumenckiej Bezpieczeństwo produktów: zgodnie z przepisami UE w tej dziedzinie na unijny rynek wprowadzać można tylko bezpieczne produkty. Przepisy UE wymagają używania znaku zgodności „CE” w przypadku wielu kategorii produktów. Jest to oświadczenie producenta, że produkt został sprawdzony pod kątem zgodności z podstawowymi unijnymi kryteriami bezpieczeństwa oraz że spełnia wszystkie właściwe wymogi.
Zabawki, urządzenia elektryczne i pojazdy to trzy przykładowe kategorie produktów objętych unijnymi przepisami w dziedzinie bezpieczeństwa, które przyniosły tak duże korzyści Europie.
Zabawki kupowane w Europie należą do najbezpieczniejszych na świecie. Zanim zabawka zostanie wprowadzona na rynek UE, musi zostać poddana rygorystycznym testom bezpieczeństwa dotyczącym ich konstrukcji, małych elementów, łatwopalności, składu chemicznego, właściwości elektrycznych, higieny i radioaktywności.
Bezpieczeństwo żywności: Wszystkie środki spożywcze i żywnościowe sprzedawane na terenie UE podlegane są kontrolom na wszystkich etapach produkcji i dystrybucji. Kontrolowana jest higiena, stan Zdrowia i warunki hodowli zwierząt, zdrowie roślin oraz zagrożenia zanieczyszczenia żywności.
Kosmetyki: UE gwarantuje bezpieczeństwo kosmetyków dzięki wspólnym przepisom dotyczącym składu, etykietowania i opakowań produktów kosmetycznych. Zakres tych przepisów został ostatnio rozszerzony, by zakończyć praktykę testowania kosmetyków na zwierzętach.
Zakaz natarczywych lub agresywnych technik sprzedaży: wprowadzające w błąd reklamy i nieuczciwe praktyki handlowe, takie jak agresywne techniki sprzedaży, są zakazane w UE od 2005 roku. Oznacza to brak ukrytych kosztów, podstępu, fałszywych twierdzeń, informacji wprowadzającej w błąd i reklam skierowanych do dzieci. Jeśli coś oferowane jest jako darmowe, powinno fajtycznie takie być.
Umowy zawierane na odległość: przepisy UE chronią Cię, gdy nabywasz produkt lub usługi na odległość. Gwarantują również, że uzyskasz wystarczające informacje przed zakupem oraz dają prawo do anulowania umowy w terminie 14 dni. Naprawa produktów: Każdy produkt, który kupujesz, jest objęty dwuletnią rękojmią. Jeżeli w tym okresie przestanie on prawidłowo działać ze względu na wadę, która istniała już w momencie dostawy, masz prawo żądać, by został naprawiony. Jeśli naprawa nie jest możliwa w rozsądnym terminie, masz prawo żądać zwrotu pieniędzy lub obniżenia ceny. Gwarancja udzielana przez sprzedawcę nie zastępuje minimalnej, dwuletniej rękojmi, ale może stanowić jej uzupełnienie.
Prawa pasażerów: UE jest jedynym regionem na świecie, w którym określono minimalne wymogi w zakresie praw pasażerów wszystkich rodzajów transportu: lotniczego, kolejowego, wodnego i autobusowego. Pasażerom przysługuje m.in. prawo do informacji, pomocy i odszkodowania w przypadku odwołania podróży lub długich opóźnień. Również osoby niepełnosprawne i osoby o ograniczonej sprawności ruchowej mogą korzystać z unijnych przepisów dotyczących praw pasażerów.
Pomoc, gdy coś pójdzie nie tak
Co robić, gdy Twój nowy komputer zepsuje się, zamówienie internetowe nie dotrze do Twojego domu, albo też domagasz się odszkodowania za noc spędzoną w hotelu po tym, jak Twój lot został odwołany? Unijna polityka konsumencka zapewnia Ci określone gwarancje i wsparcie. Jeśli sprzedawca odmawia uznania Twoich roszczeń, zawsze możesz skontaktować się z jedną z organizacji konsumenckich w UE. Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) ma oddziały we wszystkich krajach UE oraz w Norwegii i Islandii. Zapewnia ona konsumentom darmową pomoc i doradztwo odnośnie ich praw związanych z nabywaniem towarów i usług od sprzedawców z innych krajów UE, Norwegii lub Islandii. Sieć ECC-Net może pomóc Ci w kontakcie ze sprzedawcą oaz znalezieniu polubownego rozwiązania. Jeżeli nie ma takiej możliwości, może również radzić Ci inne sposoby rozstrzygnięcia Twojej skargi, np. procedurę pozasądową.
Po szersze informacje można zgłosić się do Punktu Informacji Europejskiej Europe Direct – Ostrów Wielkopolski przy Eurocentrum Innowacji i Przedsiębiorczości w Ostrowie Wielkopolskim
Jesteśmy do Państwa dyspozycji od poniedziałku do piątku, w godzinach od 7:00 do 15:00 przy ul. Budowlanych 5.
Zachęcamy do kontaktu telefonicznego: 62 735 55 48; 510 065 656 lub mailowego: europedirect-ostrowwielkopolski@ctiw.pl
Napisz komentarz
Komentujesz jako: Gość Facebook Zaloguj