Kwasy omega-3 stanowią grupę kilku wielo-nienasyconych kwasów tłuszczowych, które pełnią różne role w organizmie człowieka. Gatunek ludzki ewoluował przez tysiące lat, dlatego w obecnym czasie nasze organizmy „oczekują” takiej diety do której przystosowały się. Przez wiele tysięcy lat ewolucji nasza dieta składała się z tego wszystkiego, co zdołaliśmy zebrać lub upolować, czyli dużej ilości jarzyn, owoców, jaj, mięsa dzikich zwierząt, oraz zapewniała równowagę między kwasami omega-3 i omega-6.

Nasza współczesna dieta, dostarcza zbyt dużo kwasów tłuszczowych omega-6, natomiast zawartość kwasów omega-3 w ostatnich dziesięcioleciach znacząco w niej spadła. Jest to spowodowane zarówno zawartością tych kwasów w samych pokarmach, wynikającą z intensywnych metod uprawy roślin i sposobów hodowli zwierząt, jak i upodobaniami kulinarnymi. Jak łatwo i skutecznie odchudzić się Kwasy omega-3 i omega-6 nieustannie współzawodniczą w naszych organizmach o kontrolę nad ich funkcjami i aby wszystko przebiegało w sposób prawidłowy niezbędna jest odpowiednia proporcja między jednymi i drugimi. Wielu naukowców zgadza się co do tego, że zachwianie tych proporcji jest przyczyną zwiększonej zapadalności na niektóre choroby. Hartowanie ruchem
Kwasy omega-6 pomagają gromadzić tłuszcz, prowadzą do utwardzania komórek, krzepnięcia krwi

i rozwoju procesów zapalnych w reakcji na agresję z zewnątrz, a także stymulują powstawanie komórek tłuszczowych. Kwasy omega-3 działają w odmienny sposób, a mianowicie pomagają rozwijać układ nerwowy, uelastyczniają ścianki komórek i zapobiegają zapaleniom, ograniczają również wytwarzanie komórek tłuszczowych. Jak przygotować odchudzający ocet jabłkowy

Najważniejsze korzyści wynikające z dostarczania kwasów tłuszczowych omega-3 to:
- poprawiają drożność naczyń krwionośnych,
- zapobiegają chorobom serca, niektórym nowotworom a nawet zabezpieczają przed demencją,
- obniżają ciśnienie krwi,
- obniżają poziom trójglicerydów, zatem regularne ich spożycie zmniejsza ryzyko pierwotnych i 
   wtórnych zawałów serca,
- chronią wzrok,
- łagodzą bóle,
- łagodzą stany zapalne kości i stawów wynikające z reumatoidalnego zapalenia stawów,
- wpływają korzystnie na utratę wagi,
- poprawiają nastrój,
- spowalniają procesy starzenia się komórek,
- wzmacniają układ immunologiczny,
- poprawiają pracę mięśni,
- wpływają korzystnie na płodność.
Bogatym źródłem kwasów omega-3 są ryby, a wśród nich na szczególną uwagę, również za wartości smakowe, zasługuje łosoś i pstrąg. Warto włączyć ryby do stałego, cotygodniowego jadłospisu. Osoby, które nie przepadają za rybami mogą dostarczać kwasy omega-3 w orzechach włoskich, siemieniu lnianym i awokado. W przypadkach, jeśli podejrzewa się duży niedobór kwasów omega-3, można sięgnąć po suplementy. Warto jednak zawsze taką sytuację skonsultować ze swoim lekarzem i od niego uzyskać pełną akceptację, pamiętając, że nadmiar kwasów omega-3 może być szkodliwy. Pyszne dania z ryb

TrenujZdrowie Jacek Baura
www.trenujzdrowie.pl