W Światowym Dniu Walki z Otyłością - kilka wskazówek dietetyczny dla dorosłych i dzieci. Niestety otyłość to choroba XXI wieku. Obecnie, co czwarty dorosły Polak i co piąta Polka cierpi na nadwagę. Jedną z głównych przyczyn jest popularność fast-foodów, a drugą zdecydowany brak lub ograniczenia w aktywności fizycznej. Bagatelizowanie problemu nadwagi prowadzić może do rozwoju wielu chorób o podłożu sercowo-naczyniowym.

Czy grozi nam epidemia otyłości?
Według raportu Światowej Organizacji Zdrowia  ponad 70 proc. Polaków nie wykonuje żadnych ćwiczeń fizycznych, a około 10 proc. wykonuje ćwiczenia fizyczne jedynie sporadycznie. Intensywne kampanie na rzecz zdrowej diety w wielu krajach na świecie oraz w krajach UE przynoszą powolne, lecz pozytywne rezultaty. W Danii oraz Japonii zaobserwowano spadek występowania nadwagi u dzieci. Czy przyczynia się do tego dieta?
Prowadzenie niehigienicznego trybu życia, a w tym złe nawyki żywieniowe, brak ruchu i trudności w opanowaniu sytuacji stresowych skłaniają do niekontrolowanego spożywania większej ilości kalorii w ciągu dnia.

Jak zapobiegać otyłości?
Podjadanie pomiędzy posiłkami przyczynia się do spowolnienia przemiany materii, a wysoka kaloryczność produktów powoduje przybieranie dodatkowych kilogramów, które mogą być szkodliwe dla zachowania zdrowia.
Jak urozmaicić dietę, aby dostarczyć niezbędnych składników pokarmowych?
Otóż, warto wybierać dodatki, które uzupełnią organizm w niezbędne witaminy i minerały.
Problem otyłości u dzieci- jak postępować!
W przypadku nagłego apetytu na „coś słodkiego” najlepiej sprawdzą się:
Owoce (jabłko, śliwka, nektaryna, morela, banan, mandarynka, winogrono) - nawodnią, dostarczą niezbędnych witamin oraz pobudzą układ pokarmowy do lepszego trawienia. Owoce zawierają naturalne cukry i jednocześnie zmniejszają apetyt na „coś słodkiego”
Warzywa (pomidor, rzodkiewka, marchewka, seler naciowy) – spożywać najlepiej w postaci surowej. Do pracy lub szkoły przygotować można już pokrojone warzywa.
Orzechy (migdały, włoskie, laskowe, nerkowce, fistaszki) - dostarczą witamin z grupy B oraz magnezu, polepszą proces myślenia. Porcja to może być 6-8 sztuk. W przypadku dzieci i dorosłych mających alergię na orzechy, można je wykluczyć lub zastąpić innym produktem.
Suszone owoce (morele, śliwki, daktyle, figi) – dostarczą witamin z grupy B, wapnia, żelaza, magnezu i potasu. Zmniejszą łaknienie na słodycze.

TrenujZdrowie Ewa Baura
www.info.trenujzdrowie.pl